Modeföretagets fullträff: Nuddar 430 miljoner och fyrdubblar vinsten

Säger nej till fler butiker.

Det svenska modevarumärket Gudrun Sjödén ökade under förra året sin omsättning från 368 till 429 miljoner kronor. Företaget säljer sina varor i stora delar av världen och har på senare år flyttat en allt större del av sin försäljning online. I företagets färska årsredovisning framgår det att planen är e-handeln ska stå för 90 procent av omsättningen på fem års sikt.

Redan när vi lade våra affärsplaner för ett antal år sedan slog vi fast att vi skulle satsa på onlineförsäljning och låta den traditionella butiksförsäljningen stanna där den varit de senaste åren, skriver företaget i sin rapport.

Annons

Kom tillbaka efter svacka

För närvarande har Gudrun Sjödén 23 fysiska butiker och det finns inga planer på att öppna några fler. Företaget har helt enkelt landat i att e-handeln som affär är betydligt mer lönsam.

Fjolårets resultat nådde upp i 35,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med strax under 9 miljoner året innan. Det ska dock nämnas i sammanhanget att resultatet var uppe i över 30 miljoner år 2017 och att även 2016 och 2015 innebar god lönsamhet.

Efter en försäljnings- och lönsamhetssvacka 2018 lämnar vi ett mycket framgångsrikt 2019 bakom oss. Vi har under året i första hand åt försäljningsdrivande åtgärder och inte tvingats göra stora utvecklingsprojekt gällande till exempel nyutveckling av den responsiva e-handelsplattformen och samordningen i ett gemensamt ERP-system.

Från svensk slöjd till globalt mode

Gudrun Sjödéns produktion sker till 50 procent i Europa medan Indien och Kina står för 35 respektive 15 procent. Företaget menar att fördelarna är många med att ha både produktion och försäljning i flera länder - inte minst nu i coronatider.

Men all utveckling av e-handelsverksamheten sker från företagets huvudkontor i Stockholm och företaget lägger stor vikt vid sina svenska rötter.

Vi anser att det är mycket viktigt att ha en gemensam strategi och varumärkesprofil för att kunna utveckla företaget i den globala nisch som vi befinner oss i. Vårt mål är att förflytta distanshandeln från “svensk hemslöjd till global fashion” under devisen “Swedish design with a green soul”, skriver företaget.

LÄS ÄVEN: Svenskt modemärke till Kina - lanserar e-handel i Hongkong

Annons
Annons