De skjuter i tillväxt men säljer bolaget: ”Vi hinner inte med”

"Vi säljer slut gång på gång".

E-handelsföretaget Lin Living, som tillverkar linneprodukter, summerar 2020 med 100 procentig tillväxt i den egna e-handeln. Även den fysiska butiken har känt av en ökning med 20 procent, trots ett pandemiår.

Vi hinner just nu inte med tillväxten och kommer att börja leta efter en ny partner som kan ta bolaget till nästa nivå, säger Mikael Ekström, delägare i Lin Living, till Ehandel.

Annons

Omsättningen för fjolåret landade på strax över 4 miljoner, exklusive moms, bara i e-handeln. Totalt omsatte bolaget 6 miljoner kronor samtidigt som man gick med vinst.

Under 2020 såg vi en stark tillväxt, direkt från årets start, och den ökade mer än vad vi hade väntat oss. Vi hade satt ett mål, vi skulle öka 30 procent på helåret och det tyckte vi var att "ta i", fortsätter Mikael Ekström.

Men för att sammanfatta året i kronologisk ordning berättar Mikael att Lin Living inledde 2020 med höga ambitioner. Dessa slogs dock bort när pandemin bredde ut sig och företagets B2B-försäljning, som främst innefattar hotell och restauranger, mattades av.

Vi hade stora förhoppningar, hög energi och fina utsikter för det kommande 2020, men under vårens utveckling av pandemi och medföljande nedstängningar var vi tvungna att säga upp personal eftersom vi tappade alla företagsorder, vår butiksförsäljning uteblev och såg mörk ut framåt och Gotland såg ut att bli stängd under sommaren.

Men när sommaren väl kom öppnades möjligheterna för resor upp, och butiksförsäljning lyft med en gång.

Då kavlade jag och Hanna upp ärmarna och kämpade på själva, varje dag under åtta veckors tid, för att ta ikapp vårens uteblivna företagsorder. Under de åtta veckorna, som började någonstans i juni och höll på till augusti summerade vi en butiksförsäljning på cirka 1,1 miljoner kronor.

Men enligt företaget ökade man som mest under april, maj och juli. Mikael tillägger att Lin Living hade dessutom kunnat nå ännu högre nivåer om man hade "vågat" köpa in ett större antal varor.

Tyvärr hamnade vi i samma situation som tidigare år - att vi inte vågar köpa in tillräckligt stort lager och att vi säljer slut gång på gång. Självklart är det väldigt kul att sälja slut men vi underskattar alltid efterfrågan, ökningen hade kunnat vara ännu större i år.

Annons

När andra pandemivågen kom möttes dock paret av dåliga nyheter igen. Lin Livings leverantörer meddelade att de tyvärr var tvungna att stänga ner sin fabrik, efter att ha vara verksamma i nära 150 år.

Detta satte oss i en ny situation, vi var tvungna att göra om hela produktionskedjan, mitt i ett reseförbud och nya nedstängningar, säger Mikael.

Idag har vi strukturerat om hela kedjan och äger alla leden. Vi köper in egna knappar, labels och framförallt vårt fantastiska tyg. Tyget är dessutom en av de viktigaste delarna som skiljer våra produkter från andra och många efterfrågar. Nu har vi tre olika fabriker som syr olika produkter, beroende på vad de själva är bäst på att tillverka.

Av allt dåligt brukar det komma något bra, och så var det även i Lin Livings fall. Idag är duon glad över att de var tvingade till att göra om produktionskedjan då de nu har bättre förutsättningar för framtida skalbarhet.

Men nu har man bestämt sig för att sälja bolaget.

Anledningen bakom det här beslutet är att vi vill att Lin Living ska kunna ta nästa steg. Och för att ta del av den stora potentialen i varumärket måste man expandera, skapa en större organisation och ta in mer kapital.

Vi är båda sprudlande entreprenörer och lockas mer av att arbeta med affärsutveckling och försäljning än att arbeta med kundservice och orderhantering och förvaltning. Det är på intet sätt en nedåtgående trend för företaget, men vi vill satsa ännu större i år och räknar med att landa på en omsättning runt 12 miljoner kronor, exklusive moms.

Så vem är det ni söker?

Vi söker en köpare och partner som idag är kunnig inom e-handel och eventuellt har flera varumärken in sin portfölj, och kan ta Lin Living till nästa nivå.

Lin Living har stor potential då vi får in beställningar från större delen av Europa och några order från USA utan att annonsera något. Vår kund är medveten och värderar kvalité och väljer att hellre handla av oss, ett mindre företag, snarare än från en kedja. Våra kunder ställer högra krav på produkterna och vi har otroligt stark lojalitet. Lojaliteten märks då vi har många återkommande kunder och de har inte några som helst problem att vänta upp emot åtta veckor på sina order, just för att de specifikt vill ha Lin Livings produkter.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!