Search
Close this search box.
ANNONS

De skulle styra upp logistiken - nu radar e-handlarna upp sig

Tvรฅ av Logistifieds tre grundare: Michael Hartzell och Staffan Bรฅรฅth
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Bรถrjar med TPL.

ANNONS

Med ambitionen att gรถra logistiken, bland annat hos e-handelsfรถretag, mer flexibel och kundanpassad, lanserades Logistified i bรถrjan av sommaren. Bakom fรถretaget stรฅr trion Staffan Bรฅรฅth, Michael Hartzell och Anton Svensson, som alla tidigare har arbetat pรฅ e-handelsfรถretaget Nordic Nest.

Lร„S ร„VEN: De lรคmnade Nordic Nest fรถr att styra upp Sveriges e-handelslogistik

Outnorth och Hatstore ombord

Ett knappt halvรฅr senare stรฅr det klart att det finns flera e-handelsfรถretag som delar Logistifieds uppfattning om att e-handelslogistiken behรถver utvecklas.

Det har gรฅtt รถver vรฅr fรถrvรคntan fรฅr vi รถdmjukt sรคga. Vi hoppades att det fanns ett behov av vรฅra tjรคnster och nu ser vi att det stรคmmer, vilket รคr vรคldigt kul. Vi har nu hjรคlpt och hjรคlper ett antal bolag inom e-handel, retail och industri samt driver en kurs inom logistik pรฅ IHM Business School i Stockholm, berรคttar Michael Hartzell, vd pรฅ Logistified, i ett mejl till Ehandel.

Utan att gรฅ in pรฅ nรฅgra exakta siffror meddelar Michael Hartzell att ett antal handelsfรถretag - dรคribland Outnorth, HorseOnline, Hatstore, Fรคrggrossisten och Naturbokhandeln - valt att ansluta sig till Logistified. De fรฅr konsultation inom bland annat lagerhantering och automation, fรถr att pรฅ sรฅ sรคtt fรถrbรคttra sin interna logistik.

Det รคr givande att hjรคlpa bolag i olika storlekar och faser.

"Insatser pรฅ rรคtt behov"

Logistifieds grundare tror att deras erfarenhet av att arbeta pรฅ e-handelsfรถretag har gett dem en fรถrdel i jakten pรฅ kunder.

Vรฅr konsultation bygger pรฅ โ€gรฅ och seโ€ vilket gรถr att vi fรถrstรฅr och ser friktioner i den interna logistikens flรถden och funktioner. Insatser lรคggs pรฅ sรฅ vis pรฅ rรคtt behov vilket kunderna uppskattar.

Nรฅgon sรคrskild iakttagelse ni har gjort hittills?

E-handel har lite bilden av att kรถra med stรคngda dรถrrar kontra till exempel industrin. Vi hoppas och tror att det รคr mer รถppet pรฅ gรฅng fรถr att ta in nya influenser.

E-handlaren vill ha kunden i fokus men samtidigt skjuter tillvรคxten i hรถjden, lagret รคr plรถtsligt fullt och man hamnar i tidsnรถd. Att dรฅ veta sina potentialer och tillhรถrande synergier i logistiken och samtidigt inte tappa den dagliga styrningen och kontrollen i detaljerna, รคr ofta en รถvermรคktig utmaning. Att ta hjรคlp i god tid handlar om att vรคlja vรคg och att skapa fรถrutsรคttningar fรถr att sรคtta kunden i fokus.

"Glรถm inte utbilda!"

Michael Hartzell rรฅder alla e-handlare att kontinuerligt se รถver sin logistik och att ha ett tydligt syfte och en plan fรถr hur man vill utveckla den.

Gรถr personalen delaktig, jobba med relationer och glรถm inte utbilda dem i logistik, sammanfattar han.

Hur ser era planer annars ut fรถr 2020?

Hjรคlpa fler kunder till mer effektiv intern logistik och lagerhantering via konsultering. Vi har รคven precis lanserat ett TPL-ben dรฅ efterfrรฅgan funnits. Fรถljden blev att vi nu har en lagerlokal och en uppsรคttning fรถr kunder som vill ha en trygg och nรคra relation fรถr sin e-handelslogistik.

Dela artikeln: