ANNONS

De släpper lös tänkande hjälpreda: "Haft idén i flera år"

Rasmus Andersson
80 procent utan mänsklig inblandning.

Cervera tar nu täten i den digitala kundupplevelsen med lanseringen av CAI, en avancerad assistent som på egen hand förstår och hjälper kunder. Detta är det senaste i en rad tekniska framsteg från företaget, som tidigare i maj även lanserade ett nytt community för sina kunder.

LÄS ÄVEN: Cervera lanserar spel och unika rabatter

Företaget presenterade igår sin egenutvecklade digitala medarbetare, CAI (Cervera AI). Till skillnad från traditionella chattbottar ska CAI vara djupt integrerad med företagets hela tekniska ekosystem – från orderhantering till produktdatabaser och butiksinformation. Detta gör det möjligt för assistenten att inte bara förstå komplexa kundfrågor utan också självständigt agera och välja rätt verktyg för att ge precisa svar i realtid, dygnet runt.

ANNONS

Samarbetet med den norska digitalbyrån TRY Dig har resulterat i en lösning som redan hanterat närmare 12 000 kundkonversationer, där över 80 procent lösts utan mänsklig inblandning. Av de kunder som lämnat feedback uppger tre av fyra att de fått exakt den hjälp de behövt.

Vi ville skapa något mycket mer än en chatbot – en digital kollega som förstår våra kunder och kan hjälpa dem på riktigt, säger Rasmus Andersson, Head of Technology på Cervera.

Jag har haft idén i flera år, men det är först nu tekniken är mogen.

Internt har CAI också hyllats för att leverera ärenden av hög kvalitet, vilket frigör tid för kundservicemedarbetare att hantera mer komplexa fall. Framtidsplanerna för CAI inkluderar en ännu större närvaro i kundresan, med personliga rekommendationer på sajten och assistans i fysiska butiker.

Vi ser framför oss en framtid där CAI inte bara svarar på frågor, utan följer med kunden genom hela upplevelsen – från inspiration till köp, retur och underhåll, avslutar Rasmus Andersson.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se