Den börsnoterade e-handlaren Sweden Buyersclub meddelar under onsdagen att försäljningen under november månad redan överstiger omsättningen för motsvarande månad föregående år. Detta trots att cirka en tredjedel av månaden återstår, inklusive den för e-handeln kritiska perioden under Black Week.
Enligt bolagets vd Emil Henriksson är utvecklingen ett resultat av de projekt som genomförts under 2025 för att skala upp verksamheten.
Att redan den 20 november överträffa fjolårets omsättning för hela november är ett resultat av våra framgångsrika projekt under året. Dessa initiativ har möjliggjort ett utökat sortiment, en förbättrad köpupplevelse och ett starkare erbjudande till våra kunder, säger Emil Henriksson i en kommentar.
Kraftig ökning av sortimentet
Tillväxten drivs bland annat av en kraftig expansion av produktutbudet. Under året har sortimentet utökats från 600 000 till över en miljon artiklar. Bolaget har även stärkt sitt erbjudande inom specifika kategorier, exempelvis genom ett nytt samarbete med Bonnierförlagen som levererar titlar till både huvudsajten och den nischade bokhandeln Bookhero.se.
Siktar på första vinståret
Utöver omsättningsrekordet för november kommunicerar bolaget att man nu närmar sig en milstolpe för helåret. Prognosen är att omsättningen för 2025 kommer att passera 100 miljoner kronor, samtidigt som sista raden förväntas visa positivt EBITDA för första gången i bolagets historia.
Expanderar via nischsajter
Buyersclubs strategi bygger på en kombination av en prenumerationsbaserad modell via huvudsajten och ett ekosystem av nischade webbutiker. Under 2024 och 2025 har plattformen vidareutvecklats för att lansera flera nya "storefronts" som delar samma tekniska infrastruktur och logistiklösning.
Utöver Bookhero.se och Norimont.com har portföljen under början av 2025 utökats med Möbeljätten.se, samt nu senast Kontorsboden.se som lanserades i slutet av oktober. Modellen gör det möjligt för bolaget att paketera om delar av sitt sortiment mot nya målgrupper utan att driva upp de fasta kostnaderna.
Buyersclub grundades med övertygelsen om att de som erbjuder lägst pris blir vinnarna på sikt – och det verkar som att den tesen kan stämma, säger Emil Henriksson.