De spelar sina kort rätt – slog 3 miljoner andra året

"Tyckte det fanns ett för dåligt utbud".

I maj 2020 så öppnade vännerna Johannes Aspeby och Johan Oscarson sin webbshop Manatorsk. En nätbutik, som trots härjande pandemi, snuddade vid miljonen sitt första räkenskapsår. Förra året steg omsättningen till 3,4 miljoner kronor, dock med ett minusresultat på en halv miljon.

Men vad säljer då Manatorsk, som uppenbarligen lockar nya kunder? Och vad i hela friden är en manatorsk?

Annons

Namnet är ett uttryck som används inom spelet Magic: The Gathering. När man är "manatorsk" så går det tyvärr inte så bra, man har inte tillräckligt med länder för att spela ut korten man har på hand, förklarar medgrundaren Johan Oscarson för Ehandel.

Hur fick ni idén till Manatorsk?

Vi tyckte att det fanns ett lite för dåligt utbud av Magic, samt tillbehör till detta på befintliga sidor i Sverige. Då kom idén till att starta en egen webbshop med försäljning av detta, säger Johan och tillägger:

Utvecklingen har gått fort och vi sticker nog ut mest med vårt stora utbud av löskort till nämnda spel.

Namnet till trots så verkar det inte gå speciellt dåligt för Manatorsk. Det negativa resultatet följs nämligen av flera nya satsningar.

21 december förra året slog vi upp portarna till vår fysiska butik i Skövde. Detta gjorde att vi breddat vårt sortiment väldigt mycket. Vi säljer numera mycket Warhammer, Brädspel och Dungeons & Dragons.

Johan och Johannes träffades alltså kring det gemensamma intresset Magic: The Gathering. Vilket ska vara ett av världens största samlarkortsspel.

Vad tror ni står bakom den starka tillväxten?

Annons

Vi jobbar stenhårt för att ge en så bra kundupplevelse som möjligt och att köpa in rätt produkter. Kanske är det anledningen till att vi ökar så snabbt? Jag vet inte, svarar Johan Oscarson med ett leende.

Och det är uppenbart att grabbarna har att göra för de berättar flera gånger hur mycket de har att stå i och ber om ursäkt för sena svar till redaktionen.

Vad är planerna framöver?

Planerna framöver är att fortsätta som vi gör idag. Att jobba hårt för våra kunder, både fysiskt och online! Att ha rätt produkter på lager. Då tror vi att det även kommer att synas på resultatet, avslutar Johan Oscarson.

Annons