I januari 2025 ansökte Eytys om konkurs vid Stockholms tingsrätt, ett beslut som fattades den 16 januari. Bolaget, som bedrev både e-handel och en fysisk butik i Stockholm, uppgav att de saknade medel för att reglera sina skulder och bedömdes vara på obestånd.
LÄS ÄVEN: Streetmärke i konkurs - ingen marknad går med vinst
Under 2023 uppgick omsättningen till nästan 76 miljoner kronor, men bolaget redovisade ett negativt resultat på drygt 15 miljoner kronor.
Alla marknader svek
Negativa omvärldsfaktorer som högre fraktkostnader, längre leveranstider och en svagare valuta angavs som bidragande orsaker till de ekonomiska problemen. Trots förlusterna var resultatet en förbättring jämfört med föregående år.
Eytys dotterbolag i England, Kina och Japan hade inte heller genererat positiva resultat.
Konkursförvaltaren meddelade i februari 2025 att en köpare säkrats efter en budgivningsprocess. Då spekulerades det om att Eytys förvärvades av H&M-arvingen Nils Thams investmentbolag Uchu, som även har investeringar i e-handelsvarumärken som CDLP och Estrid.
Nu vet vi hur det ligger till.
I mars 2025 nylanserades Eytys e-handelsbutik, Eytys.com, i hemlighet. Företaget drivs av ett svenskt aktiebolag som registrerade i januari 2025.
Nya styrelsen och internationell satsning
De som sitter i styrelsen är Max Schiller, medgrundare av Eytys, och hans bror Mikael Schiller, delägare i Acne Studios, som är ordförande. Andra nya styrelsemedlemmar är Anders Boye (Uchu), Ben Eliass (vd och grundare av Estrid) och Karl Lindman (medgrundare av Toteme).
Den nya e-handelsplattformen riktar sig till ett brett internationellt spektrum av marknader, inklusive Sverige, Australien, stora delar av Europa, Kanada, Hong Kong, Israel, Japan, Malaysia, Nya Zeeland, Norge, Singapore, Sydkorea, Schweiz, Ukraina, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.
Max Schiller har indikerat att det nya Eytys kommer att fokusera på ett mer strömlinjeformat produktsortiment, specifikt inriktat på en fokuserad skokollektion. Denna nya inriktning planeras att presenteras under modeveckan i Paris i juni. Det skriver Businessoffashion.
Jag har insett att jag hellre gör några få saker bra, än att tro att jag kan göra allt, säger Max Schiller till sajten.