ANNONS

De täljer guld på labb-diamanter - växer med över 25 procent

Anna Wallander, grundare och vd
Expanderat till nya marknader.

Akind, som grundades 2019, har snabbt tagit mark inom segmentet hållbara smycken. Med ett sortiment som består av smycken av labbodlade diamanter och återvunnet guld har företaget lyckats att attrahera en medveten konsumentgrupp.

Omsättningen har ökat stadigt sedan starten, men trots detta har Akind ännu inte nått lönsamhet. Jämfört med etablerade aktörer inom smyckesbranschen har Akind en relativt kort historik, vilket kan förklara en del av de utmaningar som bolaget står inför.

Siffrorna för 2023 ligger i linje med våra mål, då vi har skiftat från ett tillväxtfokus till att prioritera lönsamhet. Vårt huvudsakliga mål har varit att behålla hela teamet, skapa en trivsam arbetsmiljö och förbättra resultatet, samtidigt som vi fortsätter växa, säger Anna Wallander, grundare och vd på Akind, till Ehandel.

ANNONS

"Tillväxten har tagit fart"

Trots en tuff marknad har Akind lyckats öka sin omsättning med 23 procent under 2023, och landade på 27,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet har samtidigt förbättrats jämfört med föregående år, men ligger fortfarande på förlustsidan. Det gick från tidigare minus 4,3 miljoner kronor under 2022, till minus 2,1 miljoner i fjol.

Vi förväntade oss inte att bli helt lönsamma under 2023, men vi ser goda möjligheter att nå det målet under 2024, säger Anna Wallander.

Och under det innevarande året har försäljningen fortsatt att utvecklas starkt, vilket speglar företagets framgångsrika strategier och marknadsanpassningar.

I år har tillväxten verkligen tagit fart och vi ligger nu på en årlig tillväxttakt om 35 till 40 procent. I oktober lanserar vi dessutom vår första utomhuskampanj med fokus på hållbarhet för att lyfta fram våra kärnvärden och vår mission. Vi har flera spännande lanseringar planerade för nästa år som vi tror kommer stärka varumärket ytterligare, säger Anna Wallander och avslutar med:

Dessutom har vi under året expanderat till nya marknader som vi för närvarande testar, och vid årets slut kommer vi att ha en klarare bild av vilka länder vi ska fortsätta satsa på.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se