ANNONS

E-handelsprofiler investerar miljoner i startup: "Precis det problemet vi löser"

Vidar Trojenborg, Rasmus Guterstam och Carl Piehl
Fixar e-handlarnas tråkigaste jobb.

Det svenska startup-bolaget Emfas har stängt en första finansieringsrunda på 6,7 miljoner kronor. Med en AI-driven plattform som automatiserar hanteringen av produktinformation har de redan lockat till sig kunder som Nudie Jeans, Widforss och ICIW. På investerarlistan syns flera kända namn från den svenska e-handelsbranschen.

ANNONS

Företaget Emfas, som grundades för drygt ett år sedan, har utvecklat ett AI-drivet PIM-system (Product Information Management). Systemet är skapat för att automatisera processen med att samla in, berika och hantera produktdata – ett arbete som traditionellt kräver stora manuella resurser för e-handlare.

Nu har bolaget tagit in 6,7 miljoner kronor i en ängelrunda, till en värdering på 50 miljoner kronor. Bland investerarna finns flera tunga namn inom e-handel, såsom Moon-Suck Song (vd, Panagora), Anton Johansson (vd, Grebban), August Bard Bringéus (medgrundare, Asket) och ledande personer från leveransplattformen Ingrid.

E-handlare kämpar med varje ny produktlansering. Med AI-drivna arbetsflöden frigör de tid att göra det de är bäst på, istället för att drunkna i administration, säger Vidar Trojenborg, medgrundare och vd på Emfas, i en kommentar.

Emfas plattform kan automatiskt hämta produktdata från leverantörers webbplatser, databaser eller filer som PDF:er och Excel-ark. Med hjälp av AI kan systemet sedan generera produktbeskrivningar, metatitlar och annan nödvändig information. Plattformen kan även analysera en e-handlares befintliga innehåll för att bibehålla rätt tonalitet och stil.

Många varumärken använder AI-verktyg som ChatGPT för enskilda uppgifter, men de saknar ett systematiskt sätt att tillämpa det på hela sin produktkatalog. Det är precis det problemet vi löser, förklarar Vidar Trojenborg för Ehandel.se.

Han framhåller att deras helhetslösning, som automatiserar hela kedjan från datainsamling till färdig produktinformation för en e-handel eller marknadsplats, är det som särskiljer dem på marknaden. För att säkerställa kvaliteten finns ett "human in the loop"-system, där en användare kan granska och godkänna allt innehåll som AI:n genererar.

Grundarna har bakgrund från KTH och retail

Vidar Trojenborg har själv en bakgrund som CTO på klädmärket Asket, där han upplevde utmaningarna med produktdatahantering. Han grundade Emfas tillsammans med två studiekamrater från KTH.

Kapitalet från finansieringsrundan ska primärt användas till att utöka teamet med fler utvecklare och en kommersiell roll under hösten. Trots den snabba kundtillströmningen är planen att hålla organisationen liten och produktfokuserad.

Vår utmaning just nu är att effektivt onboarda alla nya kunder. En annan begränsning är att bygga integrationer mot de många olika e-handelsplattformar som finns i Norden, säger Vidar Trojenborg.

Initialt har Emfas fokuserat på kopplingar mot Shopify och Centra, men erbjuder nu även ett API för egen integration.

Framöver ser bolaget möjligheter att utöka plattformen bortom text. Nästa steg kan involvera AI-driven bildhantering, som att automatiskt frilägga produktbilder, placera dem i nya miljöer eller på modeller.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se