Enligt Linum ökade antalet order i den egna webbutiken med närmare 60 procent i november 2025 jämfört med samma period föregående år.
Bolaget uppger att detta året har präglats av utmaningar, men att utvecklingen under det sista kvartalet ser ut att vända helårsresultatet till tillväxt.
2025 har varit ett tufft år för vår egen e-handel. Vi kommer från starka årliga ökningar 2023 och 2024 och har fått kämpa med 2025. Under det sista kvartalet kommer således hela årets totala omsättningsökning att avgöras och med en månad kvar ser det ut som att också 2025 blir ett tillväxtår för Linumdesign.com, säger Emma Möllare, Head of Business and Logistics på Linum.
Gick emot strömmen
Linum har under flera år tillämpat en strategi där man avstår från Black Friday-kommunikation. Företaget arbetar med ett "all year around"-sortiment för att minska behovet av utförsäljningar, en strategi som Ehandel.se tidigare rapporterat om. Enligt bolagets vd Charlotta Dahlqvist säljer bolaget idag 99 procent av allt som produceras, och sortimentet består till 80–90 procent av så kallade NOOS-varor (Never Out of Stock).
Årets novemberförsäljning drevs dock delvis av en omläggning av kollektionen "Paolo", där kvalitet och färger ska uppdateras inför 2026. Detta medförde en prisjustering under perioden, men utan att marknadsföras under Black Friday-flagg.
Vi är ju mycket återhållsamma med prissättningen på vår omtyckta Paolo-kollektion, men då vi just nu uppgraderar kvaliteten och färgerna inför 2026, passade det bra att gå lite mer aggressivt än vanligt, säger Emma Möllare.
Avviker från marknadsdata
Enligt statistik från Svea Bank har den generella trenden för Black Week 2025 indikerat färre köp men med ett högre snittkvitto. Linums data visar en omvänd utveckling.
Bolaget noterade ett något högre snittkvitto än 2024 (men lägre än 2023), samtidigt som volymen i antalet order ökade kraftigt.
Vi har justerat vår digitala marknadsstrategi ytterligare lite grann i år och enkelt uttryckt kan man säga att vi konstant ligger med örat mot marken för att göra bättre köp i realtid, avslutar Emma Möllare.