Sedan lanseringen 2017 har Refurbed haft en anmärkningsvärd tillväxtresa. Bolaget, som etablerade sig i Sverige 2020, finns nu på elva europeiska marknader och har blivit en tung spelare inom den cirkulära ekonomin. Nu meddelar man att bolaget är lönsamt, som ett av de första inom sitt segment.
Det här är ett kvitto på att vår affärsmodell håller, och på den enorma potentialen i den cirkulära ekonomin. Medan många bolag fortsätter att bränna kapital i jakten på tillväxt, visar vi att det faktiskt går att kombinera skalbarhet med att bygga ett långsiktigt lönsamt bolag, säger Peter Windischhofer, grundare av Refurbed.
Pekar på miljardförsäljning
När Ehandel.se frågar om det exakta rörelseresultatet för det senaste räkenskapsåret väljer bolaget dock att hålla siffrorna för sig själva.
Refurbed delar inte konkreta siffror för EBIT/EBITDA, svarar företaget.
Istället hänvisar man till bolagets explosiva försäljningstillväxt (GMV) som ett bevis på den finansiella hälsan. Siffrorna visar på en tydlig acceleration: det tog sex år att nå en ackumulerad försäljning på en miljard euro, men bara ytterligare 1,75 år att dubbla den siffran till två miljarder euro (cirka 22 miljarder kronor).
Även i Sverige har försäljningen tagit fart. Sedan lanseringen har svenska konsumenter handlat rekonditionerade produkter för över en miljard kronor via plattformen.
Nycklarna till lönsamhet
Så vad är hemligheten bakom att lyckas i ett segment där många fortfarande kämpar? Enligt Peter Windischhofer handlar det om flera medvetna strategiska val.
Refurbeds starka tillväxt drivs av flera strategiska satsningar. Dels har vi breddat vårt produktsortiment sedan starten – vi erbjuder nu allt från mobiltelefoner och datorer till köksmaskiner och hårstylingverktyg, förklarar han.
Utöver ett bredare sortiment har bolaget expanderat sitt tjänsteutbud. Man har bland annat lanserat ett inbytesprogram, en prenumerationstjänst kallad "Refurbed Plus" med förlängd garanti och andra förmåner, samt skräddarsydda lösningar för företagskunder (B2B).
Vi har gjort en målmedveten expansion i både nya produktkategorier och europeiska marknader – samtidigt som vi parallellt fortsatt att satsa på hög produktkvalitet, vilket har resulterat i en stor andel återkommande kunder till plattformen, säger Peter Windischhofer.
Han lyfter fram just kundlojaliteten som en avgörande faktor.
Vår framgång drivs av att många kunder kommer tillbaka efter sitt första köp – samtidigt får vi också många nya kunder genom rekommendationer från befintliga nöjda kunder.
Den höga återköpsfrekvensen är en av förklaringarna till lönsamheten.
Ett mer cirkulärt ekosystem
Med lönsamheten säkrad är siktet för 2025 inställt på fortsatt hållbar tillväxt. Fokus ligger på att stärka positionen på kärnmarknaderna och att få ännu fler att upptäcka fördelarna med rekonditionerat.
En central del i framtidsplanen är att utveckla och förbättra inbytesprogrammet.
En viktig del av detta är att utveckla och förbättra erbjudandet kring inbyte/trade-in på den internationella marknaden för att möjliggöra ett mer cirkulärt ekosystem. Refurbed ser stor potential i att göra det ännu enklare att byta in sin gamla elektronik, avslutar Peter Windischhofer.