De utmanar alkohollagen med e-handel – 90 kommuner har sagt ja

"Lagen varken gjord för e-handel eller för 2021".

I Sverige har vi genom åren sett en rad e-handlare ta upp kampen med Systembolaget, genom att sälja alkoholhaltiga drycker på nätet. Satsningarna har resulterat i allt från hätsk stämning till nya lagförslag och ärenden i domstol. För närvarande pågår till exempel en tvist mellan Systembolaget och Winefinder, som just nu inväntar datum för förhandlingar i Patent- och marknadsöverdomstolen.

LÄS ÄVEN: Winefinder slår tillbaka - tvisten med Systembolaget prövas på nytt

Annons

Men det är inte bara i Sverige som e-handlare försöker agera sida vid sida med det statliga alkoholmonopolet. I Norge etablerades förra året nätbutiken Lokalbrygg.no, vars mål är att leverera lokalbryggd öl hem till dörren till kunder i hela Norge. Nu har företaget, som samlar 35 bryggerier och 250 varumärken, fått grönt ljus i 90 av landets 356 kommuner. Det rapporterar vår systersajt Ehandel.com.

I Norge krävs det tillstånd från kommunen som man tänker leverera till om man vill köra ut alkoholhaltiga drycker. En rad platser har dock valt att tacka nej till Lokalbryggs tjänster.

Alkohollagen i Norge är varken gjord för e-handel eller för 2021, men det har vi valt att utmana genom Lokalbrygg. Just nu kan vi leverera till så mycket som 85 procent av den norska befolkningen men vi har fått avslag i bland annat Tromsø och Bodø, säger grundaren Eirik Tomter til Ehandel.com.

Utesluter inte Sverige

Företaget har sitt lager i Langhus utanför Oslo, varifrån varorna transporteras ut till kunderna. I Østlandet, som är företagets starkaste fäste, tar leveransen i regel en till två dagar. Bolaget tar betalt 99 kronor för frakten om ordervärdet understiger 1200 norska kronor, därefter är frakten kostnadsfri.

Vi har ett genomsnittligt ordervärde på cirka 750 kronor och vi ser att det är många kunder som utnyttjar möjligheten att handla en hel back när de beställer från oss första gången.

Utöver att man måste ha leveranstillstånd finns det andra regler att förhålla sig till för den som vill sälja öl på nätet till norska konsumenter. Som exempel får man inte marknadsföra alkoholhaltiga drycker och man måste följa angivna leveranstider. Lokalbrygg har därför valt att införa en prenumerationsmodell som ska ha gått väl hem hos kunderna.

Bolaget omsatte i fjol 1,2 miljoner kronor och har enligt Tomter cirka 3 000 kunder. I år är planen att tiodubbla omsättningen. Och även om Lokalbrygg just nu fokuserar på hemmamarknaden Norge så är en lansering i grannlandet inte omöjlig på sikt.

Sverige har ju ganska lik alkoholpolitik som Norge, så det är inte otänkbart att vi tittar på den marknaden så småningom. Men just nu är det absolut bara Norge vi satsar på.

Annons

Annons