De vände -33 miljoner till vinst: ”Tydligt hälsosammare”

Men både trafiken och konverteringen föll.

Modehandlaren Nelly kunde jubla ordentligt över rörelseresultatet under årets första kvartal. Det gick nämligen från en förlust på -33,7 till en vinst på 1,4 miljoner kronor.

Även på sista raden putsades siffrorna rejält, när förlusten på -34,8 miljoner kapades till en förlust på -1,9 miljoner kronor.

Annons

Under förra årets första kvartal hade vi påbörjat vår omställningsresa men ännu inte sett dess effekter, och jämförelsen med denna period visar nu på en tydligt hälsosammare kärnaffär med goda förutsättningar att skapa långsiktigt hållbar lönsamhet, säger Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly Group, i rapporten.

Allt detta trots att nettoomsättningen föll från 234 till 222 miljoner kronor. Man har således förbättrat rörelsemarginalen avsevärt, från -14,4 till 0,6 procent.

Marknadsföringskostnaderna minskade något mot föregående år samtidigt som vi inom detta område drev en rad förbättringar för att säkerställa den organiska trafiken och öka lönsamheten i all betald annonsering. Även våra lagerhanterings- och distributionskostnader sänktes, både i absoluta tal och som andel av nettoomsättningen, trots lägre ordervolymer.

"Effekten lindrades delvis"

Samtidigt har bolaget fortfarande en bit kvar innan man kan visa upp en långsiktigt hållbar affär igen. Och vägen dit kantas av såväl ljusglimtar som orosmoln. Ett exempel på det senare är att trafiken till sajten fortsatt att minska och att konverteringen dessutom var lägre.

Effekten av färre ordrar på nettoomsättningen lindrades delvis av en större genomsnittlig kundkorg jämfört med föregående år. För att vända den nedåtgående trenden är det avgörande att vi kontinuerligt utvecklar vårt sortiment, optimerar prissättningen framåt och stärker kundkommunikationen för att bli den givna modedestinationen inom vår målgrupp, säger Helena Karlinder-Östlundh.

På den mer positiva sidan kan man stolt visa upp att försäljningen av egna varumärken ökade under det första kvartalet till 39,9 procent (35,8). Dessutom sänktes returgraden något, till 33,4 procent (37,8).

Samtidigt fortsätter nu omställningsresan med full kraft.

Det finns fortsatt stor potential att driva ytterligare förbättringar inom vår verksamhet och dessa kommer vi fokusera på under kommande kvartal, säger Helena Karlinder-Östlundh

Annons

Annons