De vänder till lönsamhet – efter år av förluster: ”Väldigt stolta”

Rejält uppsving för modehandlaren.

E-handlaren Kids brand store har kämpat mot röda siffror år ut och år in. Lågkonjunkturen borde således vara ett mardrömsscenario, men facit visar något helt annat.

Faktum är att bolaget numer kan titulera sig lönsamt, efter ett minst sagt framgångsrikt 2023.

Annons

Vi är väldigt stolta över det här resultatet. Vi ligger närmare målgruppen nu än någonsin tidigare, och det leder till att vi träffar helt rätt i sortimentet. Vi gör ett riktigt bra år och landar på EBITDA på 8,3 miljoner kronor, säger Johanna Levy, bolagets vd.

Kids brand store säljer, som namnet antyder, märkeskläder för äldre barn och ungdomar. Man har på senare år även skapat det egna varumärket Ryvls, som hjälpt bolaget att vända till svarta siffror.

Ryvls har verkligen hittat en roll hos oss som tilltalat såväl killar som tjejer, och kan erbjuda trendiga plagg till en attraktiv prispunkt. Det har visat sig vara ett perfekt komplement till vårt befintliga sortiment, och en bidragande faktor till vår stabilitet på en i övrigt skakig marknad, kommenterar Johanna Levy.

Samtidigt som man nu stoltserar med lönsamhet fick man även ett lyft i omsättningen. Den ska ha ökat med 15 procent mot 2022 och bör därmed landa på runt 348 miljoner kronor.

Styrelseordföranden Magnus Wiberg från Eequtiy är minst sagt nöjd med bolagets prestation.

Det vi ser på sista raden för 2023 är inte bara ett årsresultat, utan ett resultat av modiga och välavvägda affärsbeslut. Kids Brand Store har vågat satsa på nya strategier för såväl sortiment, marknad och organisation under det senaste året. Nu ser vi frukten av det, kommenterar han siffrorna.

Annons