ANNONS

De växlar upp – rusar mot 50 miljoner efter nytt rekordår

Sebastiaan Cortjaens och Jules van Helvoort
Klocksuccén fortsätter.

Det svenska klockföretaget VÖC AB, som står bakom varumärket och e-handeln Maen Watches, fortsätter sin imponerande tillväxtresa. Efter ett rekordår 2024, där omsättningen mer än fördubblades, pekar allt mot nya höjder under 2025 med en expansion till nya jättemarknader.

Hittills i år har vi sålt för runt 45 miljoner kronor, avslöjar medgrundaren Sebastiaan Cortjaens för Ehandel.

ANNONS

En färsk årsredovisning för 2024 visar att VÖC AB, grundat av Sebastiaan Cortjaens och Jules van Helvoort , nådde en nettoomsättning på över 35,3 miljoner kronor, en ökning med 137 procent från föregående års cirka 14,9 miljoner.

Detta är en korrigering från de 21 miljoner som Ehandel tidigare rapporterat för 2023. Sebastiaan Cortjaens förklarar diskrepansen:

Tydligen var siffran 21 miljoner inte korrekt. Detta eftersom den inkluderade förhandsbeställda varor. Så det var faktiskt 15 miljoner. Detta korrigerades av vår revisor.

Även resultatet visar på en stark utveckling. Resultatet efter finansiella poster landade på nästan 6,1 miljoner kronor för 2024, en markant ökning från 970 000 kronor året innan. Bolaget pekar i sin rapport på strategiska satsningar som nyckeln till framgången.

Året 2024 präglades av investeringar och strategiska samarbeten för att bygga upp vårt varumärkesnamn och utvidga vår produktportfölj, vilket resulterade i vinst vid årets slut.

Sebastiaan Cortjaens utvecklar för Ehandel hur de lyckats uppnå de starka resultaten i det rådande ekonomiska klimatet:

Vi har investerat mycket i nya produkter och samarbeten. Utöver det har vi investerat mer i marknadsföring.

Expansion i Asien

Försäljningen har historiskt skett nästan uteslutande via den egna sajten maenwatches.com, med en global kundbas där USA, Storbritannien, Turkiet, Nederländerna och Tyskland utgör de största marknaderna. Nyligen har bolaget dock tagit steget in i fysisk distribution.

Vi säljer endast via maenwatches.com och sedan några månader har vi en distributör i Turkiet och Thailand, berättar Cortjaens.

Och expansionen stannar inte där. Med en stark inledning på 2025, där försäljningen redan nått 45 miljoner kronor, siktar Maen Watches nu ännu högre.

Vi har nu också börjat sälja i Indien och Kina via en distributör och vi hoppas att detta kommer att öka vår försäljning ytterligare. Det här är marknader vi aldrig tidigare sålt till, säger Sebastiaan Cortjaens.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se