Search
Close this search box.
ANNONS

Den renodlade e-handelns era kan vara över

Den renodlade e-handelns era kan vara över
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

The Register rapporterar att Ebays vd John Donahoe, under toppmötet Open Mobile Summit, förklarade hur konceptet "e-handel" är dött och begravet. Detta eftersom kunder inte längre bryr sig om var de köper sina varor, bara de får de lägsta priserna.

Det handlar givetvis om multi-kanal och hur gränsen mellan fysisk handel, m-handel och e-handel sakta men säkert suddas ut. John menar på att dessa beteckningar i stort sett är meningslösa idag. Folk sägs gå in i butiker och titta på varor som de sedan kollar upp online och antingen köper i butik eller på nätet. Allt handlar om handel i olika kanaler.

"Under de senaste 12-18 månaderna har vi på eBay ändrat vår syn på e-handel ", förklarar John. "Vi ser nu en djupgående förändring i hur konsumenterna beter sig, och vi kommer att se fler förändringar under de kommande tre åren, än vi sett de tidigare 20 åren, i form av shopping och betalningar. Mobila enheter suddar ut gränsen mellan online och offline i en takt som ingen hade kunnat förutse."

Han menar även på att fysiska butiker nu måste skaffa en multikanalsstrategi eller börja förlora försäljning. John säger att butiker idag vet väldigt lite om sina kunder medans nätaktörer som Amazon i princip vet allt om sina kunder. Saknar man denna kunskap kommer man framöver att förlora försäljning. Dessa problem kan bli ännu större i framtiden då social shopping sägs komma att väga in tungt i folks köpbeslut. Social shopping ska dock vara i sin linda just nu:

"I dag är social shopping där mobil handel var för tre år sedan, precis vid utgångspunkten," menar John. "Under de kommande 12-24 månaderna kommer vi se en explosion av experimentering inom detta område, och ingen vet vad som kommer att fungera och vad som inte kommer fungera."

Vi ser inga större konstigheter i det som John säger, dock verkar det mer som att allt går mot e-handel på ett eller annat vis. En multikanals-strategi borde kunna vara ganska stark mot renodlad e-handel men vi har inte sett några bra exempel på detta ännu. Våra tankar går även till Anders Andersens inlägg "Profitable Multichannel E-commerce doesn’t exist". Amazon har dock tagit steget ut till de fysiska butikerna, men det handlar inte om att öppna någon butik med varor, utan om beställnings- och utlämningsstationer.

 

Källa: theregister

Dela artikeln: