Från 2 till 6 miljoner: Deras hippa glasögon säljer som smör i solsken

"Om tre år ska vi ut i Europa".

E-handlaren Corlin, som säljer hippa solglasögon som de designar själva, har en bländande intäktskurva just nu. Nyligen tog bolaget, som grundades 2017, in 2,25 miljoner kronor, med ett löfte från investerarna om att kunna ta in mer pengar framöver.

Hur fick ni idén till e-handeln?

Annons

Vi hade ett stort intresse för mode och entreprenörskap så vi började kika på olika varusegment innan vi landade i att vi båda tyckte att solglasögon var en väldigt rolig produkt, säger medgrundaren Tobias Göransson, till Ehandel.

Vad hade ni för förväntningar på bolaget, när ni drog igång?

Vi hade inte några förväntningar alls utan vi började småskaligt med en modell i fem färger. Vi var studenter och startade företaget från vårt studentrum med en liten budget. Det tog bättre fart än väntat, så vi fortsatta att köra på och sedan ett och ett halvt år tillbaka har vi kört heltid och nu är vi snart sju personer i teamet.

I dag omsätter bolaget runt 6 miljoner kronor, enligt Tobias Göransson. Vinsten slutade dock med röda siffror på -109 000 kronor 2020, enligt det senast tillgängliga bokslutet.

Vi har gått från 2 miljoner till 6 miljoner på ett år och planen är att fortsätta i den tillväxttakten.

Huvudmålgruppen är i dag kvinnor och män mellan 18 och 35 år.

Vi har ett stort fokus på att ta fram produkter som våra kunder efterfrågar, samt tillverkar en stor del av våra solglasögon i bio-acetate. Det är ett högkvalitativt material som även är nedbrytningsbart.

Under året är målet att fortsätta designa solglasögon som kunderna älskar och stärka kundlojaliteten ytterligare, enligt Tobias Göransson. Man har även stort fokus på att bredda sitt sortiment och att våga utmana både design och varumärke, tillägger han.

Annons

Vad vill ni få in för typ av investerare härnäst?

Vi är väldigt nöjda med dem vi har i dagsläget. Men vi vill ha investerare som kan bidra med kunskap, kapital och kontaktnät men som även ger oss bra rådgivning under resans gång. E-Business partner och Bank Bergström checkar alla de boxarna idag.

Vad har ni för mål på säg tre års sikt? Vill ni exempelvis till fler marknader?

Om tre år vill vi ha etablerat oss såväl i Norden som i flera länder nere i Europa. Vi ska också ha byggt upp en härlig och motiverad organisation som brinner för det vi gör – och fortsätta ha en nära relation med kunder, samt förse dem med de solglasögon som de efterfrågar och älskar att använda, säger Tobias Göransson.

Annons