Deras strumpor görs av extraknäckande polis: ”Jättenöjda”

Nu vill Strumpmaskinen ta nästa steg.     

Sigurd Berg flyttade till Stockholm från Oslo i april 2019, på ett co-working-kontor började han spela pingis med Mike Mizerski. Mike hade en idé om att sälja roliga och annorlunda strumpor, likt en e-handlare i USA. 

Jag var lite tveksam först men med Mikes bakgrund och kunskap kring Facebook ads så tänkte jag att det var värt att testa.

Annons

Företagsnamnet blev Strumpmaskinen. Deras affärsidé är att tillverka och sälja personliga strumpor med motiv på din hund, din käresta, dina barn och så vidare. 

Undertecknad av artikeln fick själv kika på ett strumpor på ett av Ehandels event och blev väldigt glad.

Det är just den reaktion som vi såg i ditt ansikte som gjort att vi fortsatt, vår produkt gör folk glada, säger Sigurd Berg.

I fjol omsatte företaget 2,2 miljoner kronor. 

Vi är jättenöjda med det resultatet, målet i år var fem miljoner kronor men dit kommer vi inte att nå.

Bolaget har “bara” Sigurd och Mike anställda. 

Vi tog ut lön första gången förra året.

Byggt helt utan budget

Designen görs i Serbien av en polis, som extraknäcker på kvällarna med att omvandla de inkomna fotona till mönster på strumporna. Resten av produktionsteamet sitter i Tyskland.

Annons

Vi har byggt upp bolaget helt utan budget, vi la några hundralappar på Facebook ads och sen var vi igång.

Vad ska man tänka på om man tänker starta e-handel?

Antingen ska man tänka att man vill lösa ett problem, eller så ska man välja något man brinner för, något man tycker är kul. Det är så svårt att bygga bolag idag så om inte “the fire” finns där går det inte.

"Behöver hitta nästa steg"

Strumpmaskinen har testat Tyskland, Schweiz och Nederländerna med blygsamma resultat. Sigurd tror ändå på en framtid för Strumpmaskinen, han tror bara att de hittills skrapat på ytan.

Men nu behöver vi hitta nästa steg, det kanske är en investerare, fler delägare, vi är öppna för förslag.

Strumpmaskinen har få returer men brottas med en del fraktproblem. 

Det är inte bra för varumärket, och också något som ligger utom vår kontroll. Men vi prioriterar kundservice för att snabbt ge våra kunder svar kring deras leverans.

Annons