Desenio rasar igen – både försäljning och resultat föll

"Dessa siffror är inte imponerande".

Vi har vid ett flertal tillfällen rapporterat om e-handlare som haft det tufft sedan Ryssland startade invasionskriget i Ukraina. En av de aktörer som har gått kräftgång sedan dess är Desenio. De rapporterar i dag en försäljningsminskning på drygt 28 procent under första kvartalet i år, jämfört med förra året.

I början av det första kvartalet 2022 fortsatte det positiva momentum vi såg i försäljningen under andra halvan av Q4 2021, men uppgången dämpades i samband med Rysslands invasion av Ukraina, skriver Fredrik Palm, vd på Desenio.

Annons

Omsättningen landade till slut på 288 miljoner kronor. Men trots de dystra siffrorna går det att ana en strimma optimism hos det pressade bolaget.

I slutet av kvartalet steg dock volymerna igen, men i en förändrad omvärld med lägre fokus på konsumtion medförde det en marknad med kortsiktiga investeringar i marknadsföring för att driva onlineförsäljning.

Även rörelseresultatet sjönk, från 67 till 25 miljoner.

Dessa siffror är inte imponerande men visar samtidigt att vår affärsmodell är hållbar, då vi är lönsamma även i svåra tider, skriver Fredrik Palm.

Annons