Desenio skapar en fortsatt vacker tavla – men lägre vinst

Storsatsar i USA – med influencer.

Desenio, e-handlaren som säljer affischer och posters på nätet, är här med en rykande färsk rapport.

Under stora delar av förra året var det riktigt dystra utsikter i bolagets kvartalsrapporter. Omsättningen rasade. Vinsten rasade. Tunga investeraren och finansproffset Mats Qviberg hoppade av som delägare.

Annons

Minskad vinst

Inget tycktes gå e-handlarens väg. Men under 2023 har det sakta men säkert vänt uppåt igen. Och även i årets tredje kvartal blev en vacker tavla... eller ja affisch.

Nettoomsättningen ökade nämligen med 7,5 procent till 228,2 miljoner kronor, jämfört med 212,3 miljoner under motsvarande kvartal 2022.

Rörelseresultatet landade också på svarta siffror,  även om det blev en viss nedgång på sista raden till 16,1 miljoner, från 19,1 miljoner året innan.

Ska den positiva trenden återigen brytas?

Varit mycket i USA

Under Q3 har man gjort ambitiösa satsningar på den amerikanska marknaden. Men det har samtidigt lett till ökade kostnader. Det beror bland annat på att man har anlitat en amerikansk influencer.

Under tredje kvartalet har jag tillbringar mycket tid med teamet i Nordamerika och jag är stolt över arbetet vi håller på med där, vilket nu också börjar att synas i försäljningssiffrorna. Under kvartalet inledde vi ett samarbete med Youtube-influencern Lone Fox i Nordamerika, som ambassadör för Desenio och som i samarbete med vår designstudio, har skapat en konstsamling som marknadsförs med filmer och intervjuer online, skriver Fredrik Palm i sitt vd-ord.

E-handlaren har huvudkontor i Stockholm samt logistikcenter i Sverige, Tjeckien och USA. Koncernen är noterad på First North Growth Market.

Annons
Annons