Desenios comeback efter tuffa beskedet: ”Väl positionerade”

Stängde kvartalet med ökad omsättning.

Soligt och varmt väder i kombination med ökad vaccinering och lättade restriktioner gav posterbutiken Desenio en tuff start på sommaren. Företaget, som ofta brukar benämnas som en “e-handelsraket”, har de senaste åren visat upp en stark och stabil tillväxt.

Men i juni bromsade försäljningen alltså in och Desenio gick ut och varnade för att bolaget därmed inte skulle nå sina uppsatta prognoser.

Annons

LÄS ÄVEN: Desenio varnar: “Oväntad nedgång i juni” – skriver ner målen

Ni har företaget, som börsnoterades tidigare i år, släppt sin fulla rapport för det andra kvartalet. I den framgår det att försäljningen lyfte något under juli månad, men att månaden fortfarande påverkades negativt av pandemin.

Under det andra kvartalet omsatte Desenio drygt 266 miljoner kronor, vilket är en ökning på 5,3 procent. Rörelseresultatet uppgick till 19,3 miljoner, jämfört med 76 miljoner samma kvartal förra året.

Koncernens utveckling under andra halvan av andra kvartalet var en besvikelse, men vi är övertygade om att avmattningen, som förklaras av tuffa jämförelsetal i kombination med oväntat långtgående effekter av att samhällen öppnades upp igen, var tillfällig. Vi är väl positionerade för att fånga de stora tillväxtmöjligheterna på vår marknad. Våra mål på medel respektive lång sikt är intakta, skriver Desenios vd Fredrik Palm i en kommentar till rapporten.

I augusti ska försäljningen dock ha tagit ny fart.

Vi är övertygade om att det "nya normala" shoppingbeteendet efter pandemin – när de marknadsfluktuationer som orsakats av Covid-19-relaterade restriktioner och lättnader av dessa ligger bakom oss – kommer att gynna Desenio Groups fortsatta tillväxt. Det beror främst på att människor kommer att spendera mer tid hemma än före pandemin.

LÄS ÄVEN: Desenio flyger fram på börsen - dubblar och slår 400 miljoner

Annons
Annons