Desenios VD till Caia – berättar allt: ”Har hjälpt till längs vägen”

Blir ny styrelseordförande.

Caia Cosmetics, med bland andra superinfluencern Bianca Ingrosso i spetsen, har cirkulerat flitigt i media den senaste tiden. I somras fick det snabbväxande e-handelsföretaget in Verdane som ny storägare i en affär som uppgavs vara värd 200 miljoner kronor, och sedan dess har bolaget om möjligt nått en ännu större popularitet.

LÄS ÄVEN: Verdane investerar i Biancas Caia Cosmetics: "Detta är bara början"

Annons

"Smickrande och kul"

I samband med att Verdane gick in som ny delägare gjorde även Fredrik Palm, vd på e-handelsraketen Desenio, en investering i skönhetsföretaget. Nu står det klart att han även får rollen som styrelseordförande i Caia Cosmetics.

Grundarteamet på Caia Cosmetics har lång och gedigen erfarenhet från produktutveckling och varumärkesbyggande i skönhetsbranschen och har väldigt goda möjligheter att bygga något riktigt fint med Caia, säger han till Ehandel. Jag har följt dem sedan starten och ibland hjälpt till med råd runt e-handel längs vägen. Jag investerade i Caia tillsammans med Verdane i somras och det är både smickrande och kul att nu även vara ordförande i bolaget.

Finns det möjliga synergieffekter mellan Desenio och Caia?

Några synergier mellan bolagen finns inte i planen, men det är klart att teamen på Desenio och Caia tillsammans har mycket samlad erfarenhet som kan vara värdefull för båda bolagen.

"Minimerar onödiga felbeslut"

Caia Cosmetics vd Mikael Snabb ser positivt på att få in Fredrik Palm - som han beskriver som "en av Sveriges mest erfarna e-handelsexperter" - i bolagets styrelse. Han ser flera likheter mellan de båda bolagen.

Det finns såklart många likheter mellan Desenio och Caia trots att produkterna vi säljer skiljer sig åt. Vi säljer båda produkter direkt till konsument från våra respektive sajter och ingen av oss arbetar med onödiga mellanhänder såsom importörer och återförsäljare och kan på det viset erbjuda våra kunder fantastisk kvalité till priser som attraherar en bred målgrupp. Båda företagen har en enormt hög tillväxttakt där Desenio ligger några år framför Caia. Med Fredriks erfarenheter från Desenio tror vi att vi kommer kunna minimera onödiga felbeslut.

På vilket sätt kan Fredrik vara med och bidra?

Han har varit med och byggt många fina e-handelsbolag som verkar både i Sverige och på den internationella spelplanen. Hans kunskap och erfarenhet kring hur man skalar upp och internationaliserar e-handelsbolag kommer betyda oerhört mycket för oss när vi nu vänder blickarna mot Europa och senare resten av världen.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!