Det är dyrast – och stort sug efter billig korv och nötkräm

"Tvåsiffrig snitthöjning".

Priserna har som bekant stigit på alla fronter sedan i fjol. Nu har Klarna-ägda Pricerunner jämfört tusentals produkters pris sedan årets början. Och två tredjedelar, eller 62 procent, av varorna har blivit dyrare, visar datakörningen.

Slip- och polermaskiner, skivmaterial och kakel finns alla med på topplistan över produktkategorier som gått upp mest i pris. Prisökningar går även att se inom tekniksegmentet. Projektorer, bildskärmar och stationära datorer har alla fått en tvåsiffrig snitthöjning sedan årets början, skriver Pricerunner i ett pressmeddelande.

Annons

Vi suktar efter Bullens korv

Nästan hälften av svenskarna uppger, i en annan undersökning, att de oftare planerar sina inköp i dag. Sex av tio säger att de har börjat välja billigare alternativ när de handlar. Det gäller främst mat, följt av kläder och skönhet.

Högst upp på topplistan över kläder och accessoarer som gått upp i popularitet senaste året finns en så kallad dramaten-väska, optimal just för storhandlingen på matbutiken, skriver företaget.

Att vi storhandlar mer märks även på listan över varor som ökat mest i popularitet sedan årsskiftet. En trekilos Nutella-hink och 40-pack Bullens Hot Dog har exempelvis blivit nio respektive åtta gånger populärare i sökningarna på Pricerunner.

Annons