Det ljusnar för ljushandlaren – men mörkt på resultatsidan

Kraftiga investeringar gav ett mindre lyskraftigt resultat.

Candles Scandinavia levererar en omsättningsmässigt ljus rapport för det fjärde kvartalet 2021. Det finns mycket att elda upp sig över i rapporten. Tillväxten ökade exempelvis med hela 65 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal under det föregående året.

Intäkterna eller omsättningen landade på 33,8 miljoner, mot 20,7 miljoner i Q4 2020. Samtidigt sjönk rörelseresultatet kraftigt till -8,5 miljoner (-584 000). Och på helåret rör det sig om ett minusresultat på hela -14,8 miljoner, från en vinst på 13,1 miljoner året innan.

Annons

Ökad kapacitet

Enligt bolaget beror det mörka resultatet på att man har gjort kraftiga investeringar för att utöka sin produktionskapacitet.

Den ökade kapaciteten har givit en omedelbar och god effekt, bland annat genom att bolaget har lyckats nå en tillväxt om plus 48 procent under senaste verksamhetsåret samt framför allt en stabil grund för framtida tillväxt. De kraftiga och långsiktiga satsningar som genomförts under året är av engångskaraktär och har kostnadsförts i sin helhet under verksamhetsåret som varit, kommenterar vd:n Viktor Garmiani och fortsätter:

Även ett strategiskt viktigt avtal med möbelkedjan Mio har signerats under kvartalet där kunden nu lanserar miljövänliga ljus i sitt sortiment. Som ett led i den höga efterfrågan har bolaget även utökat säljorganisationen genom anställningen av en affärsutvecklare inom Private Label.

Han nämner också att bolaget blev noterat på First North i fjol. Aktien handlas i dagsläget för runt 66 kronor, från en introduktionskurs på 83 kronor.

Att vi nu får starta det nya verksamhetsåret med en full orderbok hela tolv månader framåt innehållande bland annat en order på 145 miljoner kronor från vår största kund Rituals, ger en fantastisk start på det nya verksamhetsåret.

Annons