Det shoppas för miljarder på sociala medier: ”Tredje ben”

De shoppar mest via SoMe.

Allt fler svenskar shoppar via sociala medier, enligt en ny undersökning från den holländska betaljätten Adyen. Facebook, Instagram och TikTok har helt enkelt blivit populära handelsplatser. Det visar den nykläckta – och framöver årligt återkommande rapporten Retailbarometern 2024.

Svenskar spenderade förra året sammanlagt hela 17,3 miljarder kronor på att köpa produkter, via sociala medier. Närmare var tredje svensk, 36 procent, köpte under förra året något via en sådan plattform. Tre av fem, 64 procent, var kvinnor.

Annons

"Värdefullt verktyg"

Hälften, 48 procent, av de svenska handlarna har, enligt rapporten, ökat sina intäkter efter att de började sälja online. Men nu verkar det som att det också är en väldigt god idé att även börja kränga sina prylar via sociala medier. Vid sidan av den traditionella e-handeln.

Svenska handlare har sedan länge känt till värdet av att erbjuda sina kunder både fysiska- och online-butiker för att öka sina intäkter. Men nu ser vi att sociala medier växer fram som ett tredje ben i mixen för ökad lönsamhet. Sociala medier är inte bara värdefullt ur ett marknadsföringsperspektiv utan även som ett verktyg för ens checkout, kommenterar Tobias Lindh, vd för Norden och Baltikum på Adyen, i ett pressmeddelande.

Betydligt färre äldre SoMe-shoppare

Hälften av de som är mellan 16 och 29 år har shoppat något från sitt sociala medieflöde. De som är mellan 30 och 49 år ligger inte långt efter, med en motsvarande siffra på närmare 50 procent. Men bara var femte i gruppen 59 till 77 år har gjort detsamma. Totalt har strax under hälften av de svarande handlat via SoMe senaste året.

Retailbarometern 2024 bygger på webbenkät-svar från 500 handlare och 2 029 konsumenter.

Annons