Det glimmar och gnistrar i skattkistan hos Boråsbaserade Vanbruun – e-handlaren som säljer vigsel- och förlovningsringar med företrädesvis diamanter. 2021 blev ett skinande år för företaget. I ett inlägg på Linkedin berättar nu grundaren Victor Halvarsson om framgångarna.
Ingen individ är starkare än teamet, allra minst jag själv. Vi hittade fantastiska nya personer som anslöt i rask takt och de som varit med lärde upp och tog ansvar för de som var nya till teamet. Tidigare års arbete i kombination med ny energi, permanent showroom, satsningar framåt och en bra produktmix gjorde att året började bra, skriver han i inlägget.
Efter första kvartalet ökade man tempot från en tillväxt på runt 30 procent 2020 till en på uppåt 80 procent.
Man började drömma om 100 miljoner, en siffra som jag som bor i Borås tänker att stora etablerade bolag omsätter. Riktiga företag. Inte ett företag som en som var 23 år gammal drog igång för ett par år sedan, skriver Victor Halvarsson.
Det blev dock inga 100 miljoner i omsättning. Men man var inte långt i från. När böckerna stängdes för 2021 så låg intäkterna på 95,5 miljoner. Och nu har man redan sprängt 100-miljonersvallen: Redan i februari låg omsättningen på 101 miljoner. Det tog därmed åtta år för bolaget att uppnå denna intäktsnivå. För fem år sedan låg omsättningen, jämförelsevis på 50 miljoner kronor.
Nu kör vi mot miljarden. Kanske tar det 5 eller 50 år, det vet jag inte, men för eller senare är vi och det viktigaste när vi en dag tittar tillbaka på det är inte hur fort vi gjorde det utan hur vi gjorde det.