Svenska smyckeshandlaren Vanbruun lyckades under 2022 öka sin försÀljning till 122 miljoner kronor. Det trots att kunderna höll allt hÄrdare i plÄnboken i takt med ökande elpriser och stigande inflation.
LĂS ĂVEN: Norge rĂ€ddade diamanthandlaren som slog 120 miljoner
En starkt bidragande anledning till att tillvÀxtkurvan fortsatte att peka Ät rÀtt hÄll var bolagets Norge-satsning. Vanbruun har sjÀlva pÄpekat att man har varit nÄgot sena med att blicka utomlands. Men nu ska det bli Àndring pÄ den fronten.
I Är kommer vi nog bara att satsa utanför Sveriges grÀnser, men förstÄs bibehÄlla vÄr position hÀr hemma. Men vi kan inte sÀlja sÄ mycket mer i Sverige om man ser till vÄr marknadsposition, berÀttade Victor Halvarsson, vd och grundare av Vanbruun, i en intervju med Ehandel tidigare i Är.
Första utanför Norden
I Norge, som under 2022 stod för runt 10 procent av omsÀttningen, har Vanbruun tidigare satsat pÄ sin e-handel i kombination med ett showroom i Oslo. Och det Àr just kombinationen av online med offline som kommer att ligga i fokus nÀr e-handlaren nu gör en större satsning i NederlÀnderna.
Till helgen kommer Vanbruun att hÄlla ett event med privata konsultationer i Amsterdam. Det Àr det första liknande eventet utanför Norden, och tanken Àr att ge kunderna en chans att uppleva sortimentet personligen.
Konceptet Àr vÀl uppskattat och hÄlls med jÀmna mellanrum runt om i Norden, och vi tror att det kommer att uppskattas i NederlÀnderna ocksÄ. Det ger vÄra kunder möjlighet att uppleva vÄra smycken pÄ nÀra hÄll och fÄ personlig vÀgledning frÄn vÄra erfarna experter, sÀger Victor Halvarsson i en kommentar.