Norge räddade diamanthandlaren som slog 120 miljoner

"Började ofantligt starkt för oss".

Smyckeshandlaren Vanbruun känner av kundernas tajtare plånböcker. Det står klart när vi når grundaren Victor Halvarsson på telefon. Men han berättar att ett mycket starkt första halvår 2022 och en Norge-satsning ska ha räddat Vanbruun, som ser ut att hålla i tillväxtkurvan trots allt.

Året började ofantligt starkt för oss. Med en tillväxt runt 50 procent första halvåret. Men sen med ökade elpriser så såg vi att efterfrågan minskade. Globalt sett talades det om att 40 procent färre diamanter slipades, och det märker ju vi också av, säger Victor Halvarsson.

Annons

Bolaget ska ha ökat omsättningen från 95 miljoner, 2021, till runt 122 miljoner för 2022, meddelar Victor Halvarsson.

Hur ser det ut med lönsamheten, har den hängt med?

Nej, det har den inte. Det gick väldigt bra första halvåret men för helåret blir det nog att vi tjänar 7 miljoner eller däromkring. Det är ju inte dåligt men det är inte alls som tidigare år.

Är det bara att folk håller hårdare i plånboken eller har era kostnader också ökat?

Nej, det är nästan bara det, säger Victor och tillägger:

Bröllopen är ju fortfarande ner 10-15 procent, jämfört med före pandemin. Så folk har inte riktigt kommit igång med bröllopen igen. Jag tror att vi först 2024 kommer att se en full återhämtning.

Hur går det för era showrooms?

Vi har ju öppnat ett showroom i Oslo och det har ju bidragit väldigt positivt till omsättningsökningen under året.

Annons

Victor Halvarsson berättar att Norge under 2022 stod för runt 10 procent av omsättningen, något man nu gärna ser ökar ännu mer.

Vi har ju varit lite sega jämfört med andra D2C-märken som Stronger eller Revolutionrace som satsar stenhårt utomlands. Sverige står kanske för 85 procent av vår omsättning. I år hoppas vi att det kanske blir 80 procent med Norge runt 15 procent och resten i övriga Europa.

Nu har bolaget alltså fullt fokus på internationell expansion.

I år kommer vi nog bara att satsa utanför Sveriges gränser, men förstås bibehålla vår position här hemma. Men vi kan inte sälja så mycket mer i Sverige om man ser till vår marknadsposition, avslutar Victor Halvarsson.

Annons