Didriksons storsatsar – berättar om planerna: ”Går starkt framåt”

"Det här kommer att bli ett rekordår. Det bästa någonsin".

Många sliter ont just nu, men för det anrika klädvarumärket Didriksons går tillvaron mestadels i dur. De slår nämligen rekord på många fronter just nu.

Vi ser en 30-procentig ökning jämfört med i fjol. Det här kommer att bli vårt bästa år hittills, vi har haft den bästa våren någonsin, berättar Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons, för Ehandel.

Annons

Inom kort rullar det även ut sin e-handel i Danmark. Företaget finns sedan tidigare etablerat på 18 marknader.

Danmark var på tur. Nu finns vi i samtliga skandinaviska länder, säger Petra Sabo.

Också i USA tuffar klädmärket på starkt.

Där ser vi en riktigt bra organisk försäljning, berättar Petra Sabo.

Det säljer bäst i Sverige

Bolaget, som har både ett dam- och ett barnsortiment, har även precis öppnat ett nytt TPL-lager i Tyskland och valt att satsa på en helt ny plattform.

Vi säljer mer från barnsortimentet i Sverige, Norge och England. På de andra marknaderna är det mer dam som gäller.

När restriktionerna var som hårdast under pandemin satsade Didriksons allt mer på de digitala försäljningskanalerna, något som gav ett superlyft online. Men nu gör de fysiska butikerna comeback i stor stil - där ser man just nu en försäljningsökning med 100 procent.

E-handeln backar något medan de fysiska butikerna går starkt framåt. Vi ser att människor vill ut och röra på sig och återigen handla i en fysisk butik. Både våra egna butiker och våra pop up-sommarbutiker har fördubblat sin omsättning i sommar jämfört med i fjol.

Annons

För att möta den ökade efterfrågan och kunna fortsatta i samma snabba expansionstakt har Didriksons gjort flera rekryteringar. De har precis anställt en CRM manager och en Social media influencer marketing specialist, med flera.

"Banade väg för Didriksons"

Företaget satsar också mycket på att berätta sin varumärkeshistoria och har precis lanserat en ny kollektion, som man hoppas ska mottas väl både på den Europeiska och den amerikanska marknaden. Med inspiration från omgivningarna runt Grundsund har den svenska jacktillverkaren formgett ett print där Bohusläns landskapsblomma, höstkaprifol, syns bland annat som foder i kappor och jackor.

Kustlandskapet runt Grundsund banade väg för Didriksons för över hundra år sedan och är också hem för den vackra Höstkaprifolen. Den här kollektionen är en hyllning både till ursprunget och den Bohuslänska landskapsblomman, säger Emma Gudmundsson, designer.

Didriksons grundades av makarna Julius och Hanna Didrikson, i den lilla fiskebyn Grundsund 1913. Julius var innovatören och Hanna entreprenören. Affärsidé var enkel och tydligt anpassad till sin miljö. Plaggen skulle skydda de bohuslänska sjömännen från det hårda vädret på Nordsjön, samtidigt som jackorna skulle vara funktionella och sköna att bära.

Annons