Den mest anmärkningsvärda utvecklingen syns i Asien, där den jämförbara försäljningen i e-handeln rusade med hela 35 procent. Detta är mer än dubbelt så mycket som tillväxten i regionens fysiska butiker, som ökade med 16 procent. Den totala tillväxten i Asien landade på över 21 procent, starkt driven av en ökning på mer än 30 procent enbart i Kina.
Även i andra delar av världen syns samma tydliga trend:
- Nordamerika: Den digitala försäljningen växte med imponerande 19 procent, medan de fysiska butikerna ökade med 10 procent.
- Europa: Tillväxten var jämnare, men även här ledde e-handeln med en ökning på 11 procent, jämfört med 10 procent för de fysiska butikerna.
Starka siffror och höjd prognos
Den starka prestationen bidrog till ett mycket framgångsrikt kvartal för hela koncernen. Totala intäkter för första kvartalet ökade med 14 procent till 1,7 miljarder dollar. Rörelseresultatet landade på 273 miljoner dollar, en ökning med 30 procent jämfört med samma period föregående år.
Vi levererade starka resultat under första kvartalet i alla geografier, kanaler och kundsegment, säger Patrice Louvet, vd och koncernchef, i en kommentar.
Framgångarna gör att Ralph Lauren nu höjer sin prognos för hela räkenskapsåret 2026. Bolaget förväntar sig nu en högre försäljningstillväxt och en bättre rörelsemarginal än tidigare beräknat, även om man uttrycker en fortsatt försiktighet inför det globala ekonomiska läget under andra halvan av året. För det andra kvartalet förväntas en försäljningstillväxt på höga ensiffriga tal.