Tidigare i hรถst gick Dischshop ihop med Adlibris och blev dรฅ ett dotterbolag till bokjรคtten. Mรฅlet var tydligt, att expandera och รถka tillvรคxten, bรฅde organiskt och genom nya fรถrvรคrv. Den utรถkade produktportfรถljen รคr helt enkelt ett steg i Discshops fortsatta tillvรคxtstrategi.
โ Det hรคr รคr ett naturligt nรคsta steg fรถr oss, hemelektronikbranschen vรคxer sรฅ det knakar pรฅ nรคtet och det รคr produkter som vรคldigt mรฅnga av vรฅra kunder har efterfrรฅgat. Precis som i vรฅrt รถvriga sortiment satsar vi pรฅ ett brett utbud till bra priser utan att kompromissa med kvalitet. Discshop har alltid stรฅtt fรถr hรถg kvalitet, snabba leveranser och utmรคrkt kundservice och det รคr ledorden รคven nu nรคr vi expanderar, sรคger Discshops vd Henrik Oscarsson.
Vill utmana CDON?
Med tanke pรฅ Discshops sammanslagning med Adlibris och den senaste expanderingen kรคnns det som att Discshop รคr lite ute efter att gรถra en โCDONโ. Helt enkelt bli ett Internetvaruhus och flytta in flera olika produktkategorier under ett och samma tak.
Konkurrenten CDON.com har under det senaste รฅret tagit steget frรฅn att vara en nรคtbutik till ett nordiskt Internetvaruhus. Nyligen har man breddat sitt sortiment med bland annat vitvaror och hushรฅllsprodukter frรฅn Tretti.com men ocksรฅ med sport och fritidsprylar.
Under fรถrra รฅret gjorde man รคven en stor satsning pรฅ hemelektronik, nรฅgot som i dag vรคxt till den stรถrsta produktkategorin pรฅ CDON.com.
Internetfรถrsรคljningen av hemelektronik omsatte 6,7 miljarder under fรถrra รฅret och รคr en av de snabbast vรคxande kategorierna med en tillvรคxt pรฅ 11 procent under 2012 (kรคlla: E-barometern Q2 2012). Sรฅ det รคr kanske inte sรฅ konstigt att Discshop vill ha en del av den kakan.
Kรคlla: Press