Dolda utmanaren till iBoxen når tusen kunder: “Vi är hemma i folks trädgårdar”

“Vi var först”.

Det finns en utmanare till iBoxens vision om en öppen och oberoende infrastruktur för paketskåp. Med tanke på den ökande e-handeln så lär de dock säkert kunna samexistera med varandra.

Inside The Box heter i alla fall tjänsten som i grunden består av ett fysiskt lås. Smarta lås är förstås inget nytt men detta är ett lås som sätts på en befintlig brevlåda och därmed förvandlar brevlådan till en paketbox. Gällande företagens snarlika namn så konstaterar Inside The Box helt enkelt att “vi var först”, när vi mejlar med deras vd Johan Primér.

Annons

Inside The Box slogan är “tänk innanför lådan” och det handlar alltså om att göra om befintliga brevlådor till leveransskåp. Det är dock inte vilka brevlådor som helst.

Det är sådana brevlådor som folk har hemma vid sina villor och radhus. Det finns väldigt många brevlådor med ett lås där ute, cirka en miljon, där ett utbyte av låset gör att man kommer åt en mycket större plats för avlämning av paket, berättar Johan Primér för Ehandel.

Vi har alltså tre typer av snarlika öppna leveransmetoder i iBoxens bostadsnära skåp, Inside The Box konverterade brevlådor och sen olika smarta lås som tillåter leveranser direkt innanför dörren. Vi har även tangerande leveransmetoder som E-drop där man placerar ut ett helt nytt skåp på kundernas tomt.

LÄS ÄVEN: Brevlåda 2.0 är nu live hos tio familjer

Inside The Box satsar dock alltså på en enklare lösning där man helt enkelt konverterar en befintlig brevlåda genom att addera ett smart digitalt lås till brevlådans större utrymme. Företaget kallar det "världens första fristående digitala brevlådelås".

Andra digitala låslösningar som finns idag är kopplade till avlämning innanför dörr, med allt vad det kräver i form av dyra lösningar och användarnas tveksamheter, eller allmänna paketskåp, konstaterar Johan Primér.

Du ska fortfarande kunna öppna brevlådan som vanligt med nyckel men du ska även kunna knacka på låset om du har din mobil i närheten. Även transportbolagen får tillgång till utrymmet och kan därmed lämna av paket på ett säkert och för många kanske lite tryggare sätt än direkt innanför dörren.

Vi rullar ut geografiskt område för område, och just nu kör vi Lidingö och Älvsjö. Vi har cirka 1000 användare totalt. Dessa har vi nått extremt enkelt genom en push förra sommaren för att få upp testområdet, och sedan vi lanserade nu under försommaren på Lidingö. Det går snabbt att rulla ut, då vi här är helt ensamma och folk verkligen ser fördelarna, säger Johan Primér.

Annons

Inside The Box ska redan samarbeta med fraktbolag som Premo, DHL, PostNord och Best. Flera e-handlare har även hoppat på tåget och då kan kunderna få upp sin egen brevlåda som leveransalternativ.

Det blir helt enkelt attraktivare för e-handlaren som kan visa upp att just dina varor blir inlåsta i just din låda, på grund av ditt digitala lås. Detta fungerar hos Apotea, Babyland, Widforss, och några till. Vi jobbar aktivt med att göra checkouterna mer personliga, redan idag räcker det med att ange e-post och postnummer före fraktväljaren för att kunna realisera denna kundupplevelse med utvalda transportörer, säger Johan Primér.

Inside The Box verkar inte ha några större problem att locka till sig nya användare utan nu handlar det främst om att skala upp verksamheten.

Varje dag kommer nya intresseanmälningar om att vi ska komma till deras område härnäst. Många attraheras av tanken att kunna få mer saker hela vägen hem och att samtidigt slippa vänta hemma. Dessutom att få returerna upphämtade ur låst låda ses som en verkligt efterfrågad funktion, säger Johan Primér.

Annons