Drog igång som 8-åring – nu tar han e-handlarna till miljardrekord

"Jag sålde min lägenhet och investerade alla pengar i bolaget."

När Robin Stenman var åtta år lärde han sig att programmera och kort därefter sålde han sin första hemsida. Idag omsätter hans bolag 94 miljoner kronor och står bakom stora namn som bland andra Bianca Ingrosso och Kenza Zouiten Subosic.

Robin berättar att han alltid har haft ett intresse för automation och AI, men att entreprenörsresan började på riktigt efter gymnasiet. Han studerade juridik på heltid, men drev på kvällarna ett flertal företag som han startade med hjälp av sitt studiebidrag.

Annons

Vid 22 års ålder byggde jag hemsidor och drev två små företag, ett webbhotell och ett SEO-företag. Då var drömmen att bli ett spelutvecklarföretag som skulle bygga Facebook- och mobilspel, säger Robin till Ehandel.

Efter några år, när han hade utvecklat diverse plattformar för investerare, blev även hans egna projekt finansierade.

Initialt sålde jag både mitt webbhotell och SEO-företag, om än för små pengar. Första investeringen, år 2010, var om cirka 400 000 kronor och tre år senare fick jag in en miljon kronor, via ett flertal mindre investerare, säger han och fortsätter:

Jag sålde även min lägenhet för att skaffa fram likvid och investerade därefter alla mina pengar i bolaget.

"Bestämde mig för att lämna en dröm"

Bolaget som han satsade allt på heter idag Tourn, men hette från början Inev Studios. År 2013, den 18 december, börsnoterades Robins bolag. Han var då 27 år gammal och känd som en av Sveriges yngsta börs-vd:ar.

Under 2014 bytte företaget skepnad och gick ifrån att bygga spel och appar till att rikta sig mot influencers, och i samma veva döptes bolaget om till Tourn.

Jag bestämde mig för att lämna en dröm som spelutvecklare i en hårt konkurrensutsatt bransch, för att istället utveckla annonseringsplattformar.

Var kommer namnet Tourn ifrån?

Annons

Vi förvärvade ett bolag som hette Tourn, som var en förkortning på Tournament, och var en tävlingsplattform för dåtidens influencers. Förvärvet gjordes för att få in en användarbas att bygga på, säger Robin.

Jag tyckte helt enkelt att Tourn var ett mycket bättre och snyggare namn än Inev Studios, så hela bolaget döptes om till det efter uppköpet.

På den tiden var influencerbranschen långt ifrån vad den är idag. Men Robin såg potentialen och värdet av marknadsföring via populära profiler.

Influencers var ännu bara en fluga, men jag när jag fick upp ögonen för influencer marketing och insåg effekten i jämförelse med andra marknadsföringsformer, som jag själv använde mig av i mina annonseringssystem, var jag chockad. Influencer marketing gav, enligt mina beräkningar, runt 15 till 20 gånger mer effekt än banner- och Facebook-annonsering.

Efter en snabb marknadsanalys insåg jag att det knappt fanns några system som användes för influencer marketing. Marknaden hade ännu inte hunnit dit. Då började jag att utveckla ett eget influencer marketing-system, som idag är grunden för vad som är Tourn.

Vad gör systemet egentligen?

Vi har idag flera olika system. Ett som matchar företag med influencers, ett som mäter och rapporterar efter och innan ett samarbete genomförs och ett ekonomisystem som hjälper influencers att sköta skatter och ekonomi. Det är bara tre av flera system som vi jobbar med, svarar Robin.

Idag beskrivs bolaget som ett influencer-techbolag i Europa och består av tre starka ben; Tourn Agency, Tourn Nagato och Tourn Charge.

Tourn Agency sköter influenceruppdrag och samarbeten med stora och kända varumärken. Tourn Nagato är verksamt inom Youtube, där Tourn idag är ett av tre bolag i Sverige som är Youtube-kvalificerad partner, förklarar Robin.

Och Tourn Charge är en ekonomitjänst som hjälper e-sportare och influencers att sköta sin ekonomi, gällande allt från löner, till fakturering, skatter vid samarbeten med mera.

"Litar blint på data som egentligen säger noll"

Bolaget har haft en betydande roll i uppbyggnaden av många stora svenska influencers, men man fokuserar lika mycket på företag som kända profiler. E-handlare och varumärken som samarbetar med Tourn är bland annat Nelly, Daniel Wellington och NordicFeel.

Vi jobbar även med ett många influencers och bolag utanför Sverige, och det är främst genom vår Youtube-plattform Nagato som vi har växt internationellt, säger Robin och fortsätter:

Vi är stora i Sydamerika och börjar nu att växa i USA, England och Tyskland. Där är det ett större antal medelstora influencers som anslutit sig till vårt system.

Vad har ni för strategi när ni etablerar er på nya marknader? 

Vår Youtube-verksamhet är väldig skalbar och vi kan fortsätta att jobba ifrån Sverige. Det handlar mer om att bygga upp ett varumärke, så att influencers på den nya marknaden litar på oss och vad vi gör.

Just nu växer vi främst organiskt, men målet är att göra marknadsföringsaktiviteter på de nya marknaderna för att bygga upp ett förtroende och kännedom om bolaget.

Behöver man vara ett miljardbolag för att samarbeta med er?

Absolut inte! Vi finns inte bara till för miljardbolag, vi har många små och nystartade bolag som vi jobbar med också. Många av de stora miljardbolagen, som man ofta pratar om, började att jobba med influencers genom bland annat oss, säger Robin.

Han förklarar och tipsar även att man, som företag, inte alltid ska förvänta sig bra konvertering bara för att man gör ett influencersamarbete.

Influencers kan ge "magiska" resultat i konvertering, men kan också ge noll. Lika ofta som bolag gör succéer inom influencer marketing, lika ofta hör han hur folk misslyckas. Det handlar egentligen om okunskap och att bolag litar blint på data som egentligen säger noll.

Två influencers, som båda har lika många följare, lika många "likes" och "engagement" kan ge två helt olika resultat. Mitt tips är att inte vara naiv och kasta sig in i influencer marketing. Var istället strategiska, noggranna och jobba med någon som har erfarenhet och data för att hjälpa er navigera förbi svarta hål och styra er mot starka och konverteringskraftiga influencers.

Annons