Drömstarten för Dustin – sålde för 3,6 miljarder

"Vi har sett en stark utveckling".

Dustin har summerat sitt första kvartal, som sträcker sig 1 september till 30 november, och kan glädja sig åt att formkurvan pekar stadigt uppåt. Försäljningen ökade nämligen med 5,3 procent och landade på 3,6 miljarder kronor. Men inte nog med detta. Rörelseresultatet (EBIT) steg från 118 till 132 miljoner kronor under perioden.

Vi har sett en stark utveckling i vår kärnverksamhet vilket i kombination med vårt strategiska arbete för att långsiktigt sänka kostnaderna har resulterat i en tydlig lönsamhetsförbättring i kvartalet, kommenterar Thomas Ekman, vd och koncernchef på Dustin, siffrorna.

Annons

It-jätten, som slimmade sin organisation förra året och bland annat stängde 14 kontor och skar bort runt 50 tjänster, verkar alltså ha fått affären på rätt köl igen. Och det samtidigt som pandemin härjar världen över.

Coronapandemins andra våg påverkar vår verksamhet och våra marknader både på kort och på längre sikt. Vi ser trots detta tydliga tecken på fortsatt god efterfrågan i samtliga kundsegment, men marknadsutvecklingen och risken för störningar i leveranskedjorna är fortfarande svårbedömd i det korta perspektivet, säger Thomas Ekman.

Men trots osäkerheten verkar självförtroendet vara högt efter den fina starten på det nya verksamhetsåret.

När vi blickar framåt ser vi att vi är väl positionerade för de starka underliggande marknadstrenderna som handel online och ökande behov av mobilitet, molntjänster och säkerhet. Vi har en stark tilltro till vår förmåga att ytterligare stärka vår marknadsposition och lönsamhet. Detta tillsammans med vår solida finansiella ställning gör att vi står väl rustade för de möjligheter och utmaningar framtiden kan ge oss och våra kunder, avslutar Thomas Ekman.

LÄS ÄVEN: Dustin stänger kontor och säger upp anställda

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!