Dubbla utskick blev ingen hit – nu skrotas IKEA-katalogen

Läggs ner efter 70 år.

I 70 år har Ikea-katalogen trillat in i de svenska hemmen, där den har inspirerat till miljontals köp genom åren. Men allt har sin tid och i dag meddelar möbeljätten att katalogen läggs ner.

För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss, Managing Director på Inter IKEA Systems B.V, i ett pressutskick.

Annons

Redan i augusti 2019 kom beskedet att Ikea skulle lägga ner sin katalog i Danmark. Då fanns det inga planer på att lägga ner i Sverige, utan här skulle man istället utöka antalet kataloger till två om året.

Vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut, Tidigare har IKEA-katalogen alltid skickats ut i augusti och sen har man fått vänta ett år på nästa. Så vi tänkte att vad händer om man även får en katalog i början av året? Så nu testade vi det förra året och kommer även att göra det i år, sade Ikea-koncernens presskontakt till Ehandel förra året.

LÄS ÄVEN: Efter 50 år - IKEA-katalogen skrotas i grannlandet

Av allt att döma blev alltså de dubbla katalogutskicken ingen succé. Precis som vid den danska nedläggningen heter det att beslutet har att göra med Ikeas fokus på digitalisering och tillgänglighet.

Nu tar IKEA nästa steg för att på bästa sätt sprida vår unika kunskap kring livet hemma och visa upp vårt stora utbud av heminredningslösningar. Men vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagera med våra kunder, via exempelvis IKEA.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på IKEA Sverige.

LÄS ÄVEN: IKEA köper tillbaka dina gamla möbler - så har det gått hittills

Annons