Search
Close this search box.
ANNONS

Duon siktar högt - försäljningen och förlusterna rusar

Helena Carlberg och Anna Lukins onlinegalleri växer så det knakar
Foto: Mikael Lundblad
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Breder ut sig internationellt.

ANNONS

E-handeln spänner över många branscher, så även inom skulpturer och konstverk. Den Stockholmsbaserade e-handlaren The Ode To, som grundats av drivs av vännerna Helena Carlberg och Anna Lukins, är ett onlinegalleri med handgjorda konstverk i olika material som keramik, glas och textil.

Helena Carlberg var bland annat med och skapade H&M:s koncept, & other stories, medan Anna Lukins har erfarenhet från butiksutveckling och sortiment hos flera välkända aktörer. Och duon har stora framtidsplaner.

Faktum är också att man växer i rask takt. Under 2021 hade försäljningen ökat från nästan 1,3 till nära 2,5 miljoner kronor. Och 2022 var man plötsligt uppe i drygt 4 miljoner.

Samtidigt har tillväxten kostat på, visar bolagets siffror. Anledningen ska vara kostnader för att ta marknadsandelar både hemmavid och utomlands. Något som krävt externt kapital. Den senaste nyemissionen lyckades man fylla kassan med 6,2 miljoner kronor, 1,2 miljoner mer än det ursprungliga målet.

Bolaget genomförde en nyemission i juni 2022 för att finansiera ytterligare tillväxt och möta den växande efterfrågan, skriver man i sin årsredovisning.

Förlusten för 2022 växte från 1,5 till 3,3 miljoner kronor, men försäljningen har alltså pekat spikrakt uppåt. Målet är att nå break even under 2024.

Tillväxttakten är fortsatt god då antalet konstnärer och konstverk har ökat samtidigt som den internationella andelen av försäljningen har växt, skriver bolaget.

Investerat i teknisk plattform

The Ode To har också utvecklat de tekniska bitarna, för att stötta den fortsatta tillväxten.

Bolaget har investerat i utvecklingen av en teknisk plattform, som möjliggör ökat intag av konstnärer och vidareutveckling av marknadsplatsen.

I en intervju med Di i augusti 2022 avslöjade grundarna att man har ett snittordervärde på 6 200 kronor. Man lockade även en rad profiler i den senaste och tidigare nämnda finansieringsrundan, bland annat Anna Storåkers, Michael Storåkers, Susanna Campbell och Peggy Bruzelis. Ankarinvesterare var Ryska posten-grundaren Daniel Pilottis Pilotti & partners.

Dela artikeln: