Duon ställde om i pandemin – flög förbi 90 miljoner på två år

"Fanns inte tillräckligt många och bra produkter".

Det svänger i apoteksbranschen. Fråga bara apotekarna Robert Svanström och Malkolm Makdessi-Elias. När de ställde om och grundade Addeira (tidigare Add Pharma), för tre år sedan, gick det nämligen undan. Första verksamma året, 2020, omsatte duon 30 miljoner kronor lönsamt.

Under 2021 hade försäljningen exploderat och landade snubblande nära 91 miljoner. Och rörelsesultatet uppgick till 18 miljoner. Anledningen? De var en av de första aktörerna på den svenska marknaden att tillhandahålla självtester under pandemin.

Annons

När jag reste och var på möten med kollegor i den europeiska apoteksföreningen, PGEU, såg jag möjligheter i att det inte fanns tillräckligt många och bra produkter ute på den svenska och nordiska apoteksmarknaden, vi låg efter övriga Europa. Det gjorde att vi beslutade oss för att lägga apotekarrocken åt sidan för att försöka hitta bättre, effektivare och tydligare alternativ för kunderna. Därför grundade vi Addeira, säger Robert Svanström, vd på Addeira.

I dag är de en stor leverantör till apotek och apotekskedjor i Sverige, Norge och Finland. Och de har varit särskilt starka i segmenten självtester, skyddsvisir, handskar och munskydd.

Nu vill man även bredda affären till receptfria läkemedel. Man har sedan tidigare också utvecklat egna receptfria alternativ inom olika kategorier som allergi och förkylning.

Vi ser att det kommer finnas ett behov framgent av covidprodukterna, då en del av produkterna har etablerat sig hos folket. Men vi ser så klart även behov inom helt andra apotekssegment. Nu är vi i process att skaffa oss det som kallas partihandelstillstånd, vilket innebär att vi också får möjlighet att sälja receptbelagda läkemedel, säger Robert Svanström.

Annons