Duons e-handel rusar – expanderar till retail och USA: ”Spännande”

Mor och dotter gör succé med varumärket och siktar mot miljarden.

E-handeln och hudvårdsvarumärket Under Your Skin grundades 2016 av mor och dotter, Christina och Lovisa Hahn. Nu är bolaget ute på en blixtrande tillväxtresa. Under 2021 omsatte man 15,1 miljoner kronor. Året efter var man uppe i 36,2 miljoner.

Dessutom fyllde man kassan med 75 miljoner när Tenth Avenue Holdings köpte in sig som ny majoritetsägare i september förra året. Men hur har det gått sedan dess? Fantastiskt bra visar det sig, när vi får tag i vd Lovisa Hahn.

Annons

Vi växer med över 50 procent hittills 2023, jämfört med samma period förra året. Trots en skakig marknad och ovissheter i världen så ser vi en kraftig tillväxt. Snart väntar också hösten som är vår starkaste period med julförsäljningen och Black Friday. Vi kommer även att lansera exklusivt hos Apoteket under hösten, säger hon till Ehandel.

Samtidigt som försäljningen spirar har det dock varit minus på sista raden. Under 2022 uppgick förlusten, efter finansiella poster, till 4 miljoner kronor. Och man räknar med röda siffror även 2023, innan trenden vänder.

Lönsamhet är något vi strävar mot. Men nu har vi tagit det strategiska beslutet att köpa mycket tillväxt, så det kommer att bli ett litet minusresultat. Sedan ska vi nå break even under 2024. Men eftersom vi sett så pass mycket "traction" under 2023 har vi valt att investera i tillväxt i år.

"Har råd att satsa nu"

Duon har, som ni märker, höga ambitioner med bolaget och för att bli så stora som möjligt ger man sig nu ut på en expansionsoffensiv. Dels öppnar man e-handel och ett showroom i USA, samt en flaggskeppsbutik hemma i Stockholm.

Det känns som ett spännande nästa steg att ge sig in i retail. Dels har vi råd att göra satsningen nu och dels för att få träffa kunderna och bygga ett community. Butiken kommer att vara en knutpunkt när vi kan hålla meditationsklasser, anordna event och lansera exklusiva erbjudanden som inte kommer finnas online. Vi kommer till exempel erbjuda möjligheten att "re-filla" vissa produkter.

Hon understryker flera gånger hur viktigt det är med det fysiska kundmötet. Något vi hört från fler e-handlare som nyligen öppnat en fysisk butik, eller går i väntans tider på att så göra. Samtidigt ser vi en rad framgångsrika e-handlare som firar triumfer utan det fysiska kundmötet.

Så vad är det konkret som gör det fysiska kundmötet viktigt för er?

Dels handlar det om trovärdigheten för oss som företag ut mot kunden. Dessutom är det viktigt för oss eftersom vi får en helt annan känsla fysiskt än online. Visst kan man anpassa sig sig och skicka ut frågor och få svar. Men när man verkligen träffar kunderna blir det en helt annorlunda känsla. Det blir mer verkligt, säger Lovisa Hahn och fortsätter:

Annons

Visserligen rör vi oss i en allt mer digital värld, men vi ser att många av de mest framgångsrika företagen just nu både har fysiska butiker och e-handel.

"USA ser annorlunda ut"

Expansionen till USA kommer dock initialt främst att handla om e-handeln - och fokus ligger på New York. Det finns dock planer även där på att börja öppna butiker i landet.

Marknaden i USA ser annorlunda ut, så vi har valt en annat typ av strategi där vi satsar på retail tidigare än vad vi gjorde i Sverige. Inledningsvis kommer vi att gå in med e-handel, jag kommer också att vara på plats och göra mycket PR. Vi kommer även att ha ett showroom, där vi kommer att kunna bjuda in kunder för event.

Varför blir det just USA härnäst?

Dels är det en stor marknad och dels känns det naturligt när delägarna, Tenth Avenue är amerikanska och sitter i New York. De har en infrastruktur som det bara är att koppla an till och vi har jättebra strategisk hjälp av teamet där. Så det är en stor del i det.

Vad är det långsiktiga målet med Under Your Skin?

Vi har alltid haft som vår vision att vi vill bli ett miljardföretag. Vi vill bygga en röst på marknaden där vi kan påverka och eliminera tveksamma kemikalier i hudvård. För att driva det behöver vi bli riktigt stora. Så vi tänker att vi når miljarden om fem, sex, sju år. Det här året kommer vi att landa på runt 70 till 80 miljoner.

Den som kan sin huvudräkning ser då att det finns mycket tillväxt kvar innan målet är nått. Och snabbt ska det gå. Så hur ska man egentligen lyckas? Jo, utöver satsningen på retail och USA väntar det fler destinationer för bolaget, som ska se till att man går i mål med miljardresan.

Det är ökad expansion som är nyckeln. Bland de länder vi inte pratat om än så jobbar vi aktivt med Polen och ska lansera där i oktober. Dessutom siktar vi mot Tyskland, som är en stor marknad och intresset för den här typen av produkter är stort där. Vi finns sedan tidigare också i Nederländerna och Italien, där vi ser god tillväxt. Inte minst i Nederländerna, säger Lovisa Hahn.

Annons