För räkenskapsåret 2024 landade nettoomsättningen på cirka 695 000 kronor, medan rörelseresultatet slutade på nära minus 126 000 kronor. Det framgår av den årsredovisning som nu lämnats in till Bolagsverket.
I dokumentet uppges också att bolaget under året tagit emot ett villkorat aktieägartillskott om 310 000 kronor. Det innebär att ägarna har skjutit till pengar för att stärka bolagets ekonomi.
Men trots det ekonomiska stödet har Niut redan haft ärenden hos Kronofogden. I oktober 2023, alltså några månader innan lanseringen, inkom en ansökan om betalningsföreläggande från Askås på drygt 122 000 kronor, en aktör som levererar tekniska lösningar till e-handlare. Ansökan drogs dock tillbaka tio dagar senare.
Niut grundades och lanserades 2024 av Margaux Dietz tillsammans med influencerkollegan Lovisa "Lojsan" Wallin. Båda profilerna är aktiva i bolaget: Lovisa sitter i styrelsen och driver sociala medier och produktutveckling, medan Margaux är vd med ansvar för strategi och sortiment.
LÄS ÄVEN: Erotisk roman blev starten på det nya bolaget – vill minska “orgasmglappet”
Med sig i teamet har duon också Linnéa Sweijer, en e-handelsprofil med tidigare erfarenhet inom branschen.
Bolagets affärsidé är att sälja sexleksaker och intimprodukter. Hittills har de lanserat tio produkter, däribland ett uppmärksammat samarbete med modeskaparen Steve Madden. I kampanjen kombinerades ett leopardmönster med Niuts signaturgula färg på en vibrator.
Niuts lansering är en del av en bredare trend där profiler inom sociala medier satsar på produkter inom sexuell hälsa och njutning. Nyligen lanserade artisten Peg Parnevik sitt eget varumärke Pink Nectarin, som enligt egen utsago vill göra “sexuellt välmående tillgängligt, stilrent och enkelt för alla”.
LÄS ÄVEN: Peg Parnevik lanserar nytt e-handelsföretag i hemlighet