Duons hobby blev till e-handelssuccé: ”Läskigt att gå all-in”

Ökar med 300 procent.

För knappt tre år sedan startade vännerna Tobias Göransson och Olle Sandberg solglasögonmärket Corlin Eyewear. Det var huvudsakligen ett fritidsprojekt, som gav dem utlopp för designintresset, som de drev vid sidan av sina studier. Men varumärket blev allt annat än ett hobbyprojekt. Corlin Eyewear började dyka upp hos en rad influencers och varumärket spreds snabbt i sociala medier.

LÄS ÄVEN: Studentvännernas nya e-handel omsatte 1,5 miljoner andra året

Annons

I somras bestämde Tobias och Olle sig för att "gå all in" på sin idé och började jobba heltid med företaget. Nu meddelar Corlin-duon att de, under innevarande räkenskapsår, siktar på att spränga 10-miljonersvallen.

Just nu taktar vi en tillväxt på drygt 300 procent, så det är jätteroligt. Under räkenskapsåret 19/20, för vi har ett brutet räkenskapsår, uppgick omsättningen till 1,9 miljoner kronor. Och i år räknar vi med att slå minst 10 miljoner kronor, säger Tobias Göransson till Ehandel.

Men vi får se hur det faller ut under våren och sommaren. Det hänger så klart en del på ett samarbete som vi gör nu, men även på hur pandemin kommer att påverka branschen och andra länder kommer att ha stor betydelse för oss och våra internationella återförsäljare. Vi har till exempel flera återförsäljare i Norge, där det i dagsläget är lockdown.

Hur var det att börja jobba heltid med något som man mest såg som en hobby tidigare?

Det är skitkul nu, men det var nervöst att satsa allt på ett kort. Speciellt när Corlin var så ny som den var för ett halvår sedan och omsättningen knappt passerade två miljoner. Det var läskigt att våga gå all-in. Men vi har märkt en enorm skillnad nu, när vi har lagt ner all vår tid på bolaget. Det syns inte minst på tillväxten.

Idag jobbar grundarna heltid med Corlin Eyewear, men med på resan finns tre personer till som har gått in som delägare i bolaget.

Nu är varumärket aktuellt med ett influencersamarbete med Hanna Friberg och Lovisa Lojsan Wallin, som är bland annat kända från podden Måndagsvibe.

För oss är den här lanseringen den största vi har gjort, och en som vi har arbetat med otroligt länge, säger Tobias.

Annons

Idén om ett samarbete kom upp i somras förra året och sedan dess har företaget jobbat tätt ihop med Hanna och Lovisa. Efter cirka 10 månaders arbete är det nu dags, på söndag den 25 april, att lansera kollektionen.

Hur funkar samarbeten som det här? Hur mycket hade Lovisa och Hanna att säga till om designmässigt? 

De har egentligen gjort allt. Hanna och Lovisa har varit otroligt involverade i hela processen, från design- och kampanjidé till alla detaljer och uppbyggnaden av projektets alla delar, säger Tobias och förklarar:

Vi arbetar väldigt nära ett designteam hos vår leverantör. Så när Hanna och Lovisa skulle ta fram de här modellerna så förklarade de för designteamet hur de vill att glasögonen ska se ut, eftersom de själva inte kan skissa fram ett sådant projekt. Att ta fram en sådan skiss är en konst i sig, kan man säga. Hanna och Lovisa kom alltså med idéerna och utifrån dem gjorde vi och designteamet verklighet av deras koncept. Sen har de fått se över sample-produkter, för att se om allt känns bra. När det inte har gjort det så har vi skickat tillbaka produkterna med krav på ändringar till designteamet. Då har de tagit fram nya samples efter det, och så har vi gjort om samma process tills de kände sig nöjda med allt. Det är en väldigt lång process och det varit en del vändor fram och tillbaka, men till slut så kom vi i mål.

Du sa i början att det här är den största lanseringen ni har gjort. Hur stor är den egentligen för er?

Vi har investerat mycket i det här samarbetet och satsat ordentligt. Sett till hur många produkter vi har köpt in till lanseringen så är det för Corlin Eyewear en stor batch. Den är större än vad vi själva brukar köpa in, säger Tobias.

Vad har ni för förväntningar på samarbetet med Hanna och Lovisa? 

Det hade varit helt otroligt om vi sålde slut. Men man vågar ju inte hoppas på guld och gröna skogar, säger Tobias.

Vi har ju vår breakeven-gräns och allt över det är superbra. Men det hade givetvis varit fantastiskt roligt om kunderna gillar samarbetet och produkterna och att vi i samband med det skulle sälja slut. Det hade varit superkul så klart.

Om kollektionen säljer slut snabbt så har Tobias önskan gått i uppfyllelse. Något som bolaget också hoppas nå är, som ovan nämnt, en omsättning på 10 miljoner kronor. Men för att nå dit jobbar bolaget ständigt med att förbättra och utveckla bolaget på alla håll.

Vi jobbar på att ständigt förbättra alla delar av verksamheten. Allt från e-handeln, logisitken och produkterna till samarbeten, innehåll på sociala medier och videoproduktion. Vi vill göra allt bättre hela tiden, och det kanske låter som ganska grundläggande mål men det är delar som vi hela tiden försöker tänka på - hur vi hela tiden kan utvecklas, hur kan produkten bli lite bättre och kunden lite nöjdare.

Vi tar ett litet steg varje dag och sen när man har gjort det 500 dagar i rad, så kanske man märken någon skillnad, avslutar Tobias Göransson och ler.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!