Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Duons kristallklara val - lämnade jätten och skapade succé

Elin Öngörur och Amanda Lundström (Grundare) och Jimmy Lundström (VD)
Hobbyn blev till en av Sveriges hetaste snabbväxare.
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Uppstickaren Cielo Crystals kvalade i fjol in på listan över Sveriges snabbast växande e-handlare. Omsättningen har pekat spikrakt uppåt och man har varit lönsamma hela tiden.

Under det senaste räkenskapsåret 2022/2023 ökade försäljningen med 70 procent, och landade på 10,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet summerades samtidigt till cirka 67 000 kronor. Och nu har bolaget stängt ännu ett räkenskapsår, där intäkterna fortsatt att gasa. När allt summerades hade försäljningen passerat 12,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: E-handlarens kristallklara tillväxt - klättrar över 10 miljoner

Vi har precis avslutat vårt bokslut den sista augusti, så vi har inga siffror för resultatet klara ännu. Men omsättningen har ökat 22 procent, säger medgrundaren Elin Öngörur till Ehandel.

ANNONS

Men vilka är personerna bakom den snabbväxande kristall-sajten? Det har vi på Ehandel svaret på nu. Det är två e-handelskollegor som via sitt egna intresse hittade ett hål på marknaden.

Jag och Amanda arbetade tidigare tillsammans på företaget Desenio i Stockholm och blev snabbt bästa vänner. Efter några år började ett intresse för kristaller sprida sig mellan vänner och kollegor och även för oss. Vi letade efter kristallsmycken (för att slippa bära massa stenar i fickan) men hittade inga stilrena smycken, utan det mesta var klumpigt och hade en “vikingastil". Då föddes idén att skapa egna kristallsmycken, berättar Elin Öngörur.

Duon började sälja sina smycken på Etsy, men väntade inte länge med att släppa egen e-handel. Och då klev Jimmy Lundström in i startupen.

Vi behövde hjälp, och lägligt nog var Amanda gift med en IT-master! Så Jimmy hoppade på Cielo-tåget och idag driver vi alla tre företaget tillsammans, säger Elin.

Den svenska premiären skedde i november 2020.

På grund av pandemin hade vi mycket tid över på kvällar och helger så vi gick live mycket snabbare än vad vi hade räknat med.

Hur kändes det att gå live?

Vi var spända över hur det skulle gå. Vi hade inte gjort någon marknadsföring alls inför lansering så våra första kunder som shoppade var våra vänner. Vi satte upp en annons på facebook och dagen efter så kom det in några köp från personer vi inte känner vilket kändes overkligt och fantastiskt kul!

Första helgen efter lansering hade trion samlat ihop ungefär tio ordrar. Något man var nöjd med, eftersom Cielo-satsningen endast skulle vara en hobby.

Vi hade bara några annonser med låg budget på Facebook och Instagram under helgerna. Men under våren 2021 dubblades försäljningen månad för månad och när vi under maj sålde för över 300 000 kronor kände vi att vi måste satsa på Cielo helhjärtat.

Så i början av sommaren 2021, när försäljningen tog fart på riktigt, sa trion upp sig från sina vanliga jobb.

Det kändes kul att få skapa något eget och återigen få möjlighet att vara med och bygga något från grunden.

Hur lyckas ni hålla uppe en sån fin försäljningsökning, varje år?

Vi har haft många lyckade samarbeten med influencers, vilket hjälpte oss att nå en bredare publik samtidigt som vi lanserade flera nya egna kollektioner. Vi hade även en högre budget för marknadsföring tack vare en nyemission på en miljon kronor.

Vad har ni investerat i under det senaste året? 

Vi breddade sortimentet med nya produkter och flera nya kristaller. Vi gjorde en stor investering i vårt lager, totalt lanserade vi 185 nya artiklar under året vilket var en stor utgift. Och utöver nyemissionen så har vi endast vuxit organiskt och återinvesterat all inkomst från försäljningen för att fortsätta växa företaget.

Vi har som många andra e-handlare märkt av en tuffare marknad där marknadsföringen har blivit dyrare och avkastningen sämre. Vi är ändå väldigt glada över våra siffror med tanke på att det varit kristider ända sen vi startade företaget med pandemi, krig och inflation och så vidare.

I år har bolaget lagt mycket tid på att lansera nya lokalanpassade sajter. En engelskspråkig sajt som säljer till hela EU samt lokala sajter i Tyskland, Nederländerna, Spanien och Danmark.

Fokus blir nu att växa i dessa länder samt optimera lager och logistik som vi hanterar inhouse. I oktober kommer våra smycken att för första gången kunna handlas i fysisk butik, i Mall of Scandinavia, vilket ska bli väldigt spännande. Vi arbetar även med en ny kollektion som vi kommer släppa tillsammans med en populär influencer senare i år. Utöver detta så förbereder vi oss, som de flesta andra, inför Black Week och julförsäljningen.

Har ni planer på att ta in kapital? 

Vi är absolut öppna för att ta in mer kapital. Vi har lagt en stabil grund. Vi har en väldigt hög andel återkommande kunder och är väl positionerade för ännu snabbare tillväxt. Vi kommer lägga mycket kraft på att växa de marknader vi lanserat under det senaste året, och förhoppningen är att i takt med detta växa personalstyrkan som idag består av totalt fem personer, inklusive oss själva. Vi har lyckats växa trots utmanande ekonomiska tider och ser fortsatt optimistiskt på framtiden!

Dela artikeln: