Konsumentförsäljningen, som lanserades 2004, utgjorde under räkenskapsåret 2023/24 endast cirka två procent av Dustins totala försäljning. Nu väljer bolaget att lägga ner den delen av verksamheten för att renodla sitt erbjudande.
Vi har alltid i första hand riktat oss till företagsmarknaden och nu väljer vi att gå tillbaka till rötterna och lägga allt vårt fokus på att utveckla vårt erbjudande och försäljning, både online och via relationsförsäljning, till företag, säger Stephanie Forsblom, ansvarig för onlineförsäljning på Dustin, och fortsätter:
Med ett tydligare fokus kommer vi bli ännu vassare när vi hjälper företag att hitta de IT-lösningar de behöver för att kunna driva sin verksamhet.
Beskedet kommer samtidigt som bolagets rapport för det tredje kvartalet visar på fortsatta ekonomiska utmaningar.
Nettoomsättningen sjönk till 5 089 miljoner kronor från 5 455 miljoner motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor, en kraftig minskning från 86 miljoner, och resultatet för kvartalet blev en förlust på -28 miljoner kronor.
Dustins vd och koncernchef, Johan Karlsson, kommenterar det rådande läget:
Marknaden har fortsatt präglats av en avvaktande efterfrågan, men visat tecken på viss stabilisering i Norden. Det tredje kvartalet har kännetecknats av operativ anpassning och förändringsarbete i syfte att möta de rådande marknadsförutsättningarna.
Johan Karlsson lyfter även fram att en nyligen genomförd nyemission har stärkt bolagets finansiella ställning och möjliggör fortsatta åtgärder för att förbättra lönsamheten på lång sikt.
Ett tydligare strategiskt fokus på företagssegmentet och vårt standardiserade tjänsteerbjudande är en del av detta arbete, säger Johan Karlsson.
Dustin grundades 1984 som ett postorderföretag med fokus på företagskunder och tog steget online 1995. Genom att nu avveckla konsumentdelen efter 21 år är strategin tydlig: full kraft på företagsmarknaden för att vända den negativa trenden och stärka lönsamheten.