Dustin passerade 15 miljarder – ”resultatet mer än fördubblades”

B2C starkast i Norge.

Det går bra för vår inhemska e-handelsjätte Dustin. Bolaget meddelar idag siffrorna för sitt fjärde kvartal, som sträcker sig mellan september 2020 och augusti 2021.

Under Dustins fjärde kvartal ökade nettoomsättningen med nära 78 procent och landade på 5,1 miljarder kronor. Rörelseresultatet såg också en stark ökning och mer än dubblades, jämfört med i fjol.

Annons

Vår organiska omsättningstillväxt uppgick till drygt 20 procent i kvartalet efter stark utveckling inom samtliga segment. Förvärvet av Centralpoint resulterade tillsammans med vår dynamiska prismodell och kostnadsdisciplin i att det justerade EBITA-resultatet mer än fördubblades till 229 miljoner kronor, säger Thomas Ekman, vd och koncernchef, i samband med rapporten.

För hela räkenskapsåret, som alltså slutar den sista augusti, så landade omsättningen på 15,8 miljarder kronor med ett rörelseresultat (EBITA) på 759 miljoner kronor.

Med vår storlek, finansiella styrka och kunskap ser vi goda förutsättningar för långsiktigt lönsam tillväxt i både Norden och Benelux samt vidare expansion i Europa, säger Thomas Ekman.

Försäljningsfördelningen ligger för perioden på 97 procent inom B2B och endast 3 procent inom B2C. Försäljningen inom B2C ökade dock med 7,6 procent under kvartalet och landade på 135 miljoner kronor, med ett resultat på 11 miljoner.

Under hela räkenskapsåret omsatte Dustin 640 miljoner inom B2C-segmentet, en ökning med 7,3 procent.

Den positiva utvecklingen under kvartalet förklaras främst av fortsatt god efterfrågan på bashårdvara som mobiltelefoner och datorer. Geografisk har försäljningsutvecklingen i segmentet varit starkast i Norge, skriver företaget om B2C-försäljningen under Q4.

Annons