Dyra inköp och influencers gav miljonras på sista raden

Högre kostnader och marknadsföring slog mot marginalerna.

När Svea skulle utse årets e-handelsraket i höstas hamnade Vont, som säljer tobaksfria nikotinprodukter, på en hedrande andraplats. En pallplats man kammade hem tack vare en omsättningsökning på hela 1 120 procent under räkenskapsåret 2021.

Då landade omsättningen på strax över 15 miljoner kronor för det Stockholmsbaserade bolaget. Samtidigt gjorde man ett resultat på 2,85 miljoner kronor.

Annons

Men hur har det gått sedan dess? Jo, det har vi tagit reda på. Vont har fortsatt växa, om än inte i samma takt som tidigare.

Dyrköpta produkter

Under 2022 landade Vonts försäljning på 23 miljoner, en ökning med 53 procent. Något många e-handlare säkert hade känt sig nöjda med under stålbadet vi kallar för 2022.

Resultatet däremot backade rejält och landade i fjol på mer blygsamma 184 000 kronor.

Bolagets omsättning ökade under 2022 på grund av ökade försäljning av produkter, men resultat har minskat eftersom inköpspriser för produkterna ökat, samt att bolaget har haft övriga extra kostnader för marknadsföring. Det vill säga sociala medier (influencers) och mässor för att marknadsföra varumärken, skriver bolaget i sitt bokslut.

Annons