E-handel tar plats i superspelet – inuti virtuell dator

Traditionell e-handel kommer till metaverse.

Datorspelet Roblox, med runt 70 miljoner dagliga användare, ger sig nu ännu djupare in i e-handeln. Företaget bakom har sedan länge flörtat med en rad detaljhandlare och skapat olika former av samarbeten med varumärken. Som mest har man dock kunnat köpa virtuella produkter inuti spelet, något som även är en del av vanliga Roblox. Spelet har en egen valuta, robux, som används för köp av kosmetiska produkter.

Nu tar man dock denna typ av detaljhandelssamarbeten ett steg längre. Tillsammans med jätten Walmart ska man nu låta tonåringarna som spelar Roblox köpa fysiska produkter. Spelet har tydligen en form av åldersverifiering och kan därmed skilja på de som är 13 år och över, och dessa ska nu få ta del av fysiska Walmart-produkter.

Annons

Tyvärr kan tonåringarna dock inte använda sina hårt intjänade robux. I Walmarts värld inuti Roblox så kommer själva köpen att ske inuti en virtuell dator som i sin tur visar upp en e-handel från Walmart med Roblox-specifika varor. Du e-handlar alltså som vanligt men inuti Roblox metaverse.

Tvillingprodukter

Ett exempel på produkter som erbjuds är ett par hörlurar och de som e-handlar ett par får givetvis också ett identiskt par lurar för den virtuella världen. De virtuella tvilling-produkterna levereras direkt medan de fysiska varorna, som vanligt, måste skickas med posten.

Det hela är ett test som pågår under maj månad och Roblox vill mäta hur intresserade användarna kan vara av att också köpa fysiska produkter inuti spelet.

Att handla virtuella föremål är redan en viktig del av hur människor engagerar sig och uttrycker sig i Roblox dagligen, så vårt mål är att samla feedback, testa tekniken och lära oss vad som fungerar bäst för Gen Z-kunder när det kommer till att handla fysiska föremål, säger Enrico D’Angelo, Roblox vp of economy, i ett uttalande.

LÄS ÄVEN: H&M ger sig in i Metaverse: “Allt mer tid i digitala världar”

Annons