E-handeln drog ner branschen – som fortsätter att backa

"Ett väldigt utmanande år".

Sporthandeln visar upp en negativ utveckling för det åttonde kvartalet i rad. Det visar nya siffror från Svenskt Sportforums rapport Sportindex.

Totalt sjönk försäljningen under det fjärde kvartalet 2023 med 0,4 procent. Framförallt var det e-handeln, som stod för 17 procent av den totala försäljningen, som gick svagt under perioden.

Annons

Här såg man en minskning med 5,2 procent, medan försäljningen i de fysiska butikerna ökade med 0,6 procent. Något som Lars Palmgren, vd på SGN Sport Sverige, kommenterar så här:

2023 var ett väldigt utmanande år för sportbranschen och likaså för oss inom SGN Sport. På jämförbara butiker når vi ett par procentenheters ökning och det är såklart glädjande, men marginalen har blivit lidande.

Det är tuffa förutsättningar idag att driva butik med de kostnadsökningar som skett och den reducerade marginal som blivit ett faktum under 2023.

Vintern lyser upp

Sett till helåret ser det inte mycket roligare ut. Under 2023 minskade försäljningen med 1,1 procent, vilket kan jämföras med ett tapp på 5,8 procent under 2022. Men även om det just nu är lite dystra försäljningssiffror som visas upp finns det ljus i vintermörkret.

Den snöiga starten på vintersäsongen gav försäljningen av vintersport en rejäl skjuts och resulterade i tillväxttal på 26,3 procent för längdskidor samt 5,4 procent för alpint under kvartalet.

Att intresset för skidåkning är stort i landet har tydligt bekräftats via de stora besökstalen i vår fjällvärld samt de fulla längdspåren i hela landet. Att en tydlig tillväxt i handeln sker är ju helt naturligt i och med den tidiga och fina vintern. Förhoppningen är nu att den håller i sig och blir lång och om så kan vi nog förvänta oss en säsong med riktigt goda tal, säger Göran Nilsson, vd på Sportmarket.

Annons