E-handeln dyker för textiljätten – Icas diss och nya lagret tynger

Kunderna sviker Hemtex.

Det går trögare med försäljningen för norskägda Hemtex, som ändå omsatte motsvarande 213 miljoner kronor i Q1. Textilhandlaren åkte därmed på ett försäljningstapp på drygt -11 procent. Online-försäljningen var samtidigt ned med -14 procent.

Resultatet landade förvisso på motsvarande drygt 4,4 miljoner kronor. Men jämfört med Q1 i fjol är det en rejäl försämring, då vinsten landade på 33,4 miljoner kronor.

Annons

En viktig orsak är att det nya lagret och huvudkontoret i lager- och e-handelshubben Viared utanför Borås har drivit upp kostnaderna. Ehandel besökte nyligen just Viared och såg Hemtex stora kombinerade kontor och lager där med egna ögon.

Tappar online

Samtidigt har Ica dissat Hemtex. Under hösten 2019 var de dock såta vänner. Aktörerna krokade arm för att sy ihop ett sortiment för utvalda Ica-butiker. Konceptnamnet: Hemtex 24H. Hälften av Hemtex 24H-försäljningen stod Ica för. Men det har kostat mer än det smakat och nu har Ica valt att avsluta samarbetet.

Hemtex har även fått färre kunder i både de egna fysiska butikerna och i sin e-handel, konstaterar norska ägaren Kid i delårsrapporten.

Annons