E-handeln gör succé för Axfood – närmar sig miljarden: ”Positivt”

Slog marknaden med besked.

Daglivarujättarna har fått en fin start på det nya året. Vi skrev tidigare i dag om Icas framfart, men de är inte de enda som har goda siffror att skryta med.

Även konkurrenten Axfood, som bland annat ligger bakom Willys och Hemköp gick som tåget under det första kvartalet.

Annons

Detaljhandelsomsättningen ökades med 6,9 procent till 16,2 miljarder kronor. Samtidigt stärktes rörelseresultatet från 695 till 817 miljoner kronor.

Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, rapporten.

Tittar vi på respektive varumärke så kan vi se att Willys växte sin omsättning med 7,5 procent och Hemköp, med Tempo inkluderat, växte med 5,8 procent.

E-handeln växer snabbt

Något som stack ut lite extra var e-handelns tillväxt. Omsättningen ökade där med 8,9 procent, vilket var klart bättre än marknadens tillväxt om 4,8 procent. Den totala försäljningen i e-handeln uppgick till 958 miljoner kronor, vilket gör att den stod för 5,9 procent av den totala omsättningen.

Samtidigt pågår ett stort arbete för koncernen vad det nya logistikcentret i Bålsta och e-handeln väntar fortfarande på att få göra entré där.

I bakomliggande led etablerar vi en ny logistikstruktur och är fortfarande i en upprampningsfas av det nya logistikcentret i Bålsta. Driftsättningen av automation och lagerläggning för torrt och kylt är nu färdigställd, och nyligen initierades även driften inom det frysta sortimentet i linje med plan. E-handelslogistiken kopplas på senare under året. Vi räknar fortsatt med att se effektivitetförbättringar från andra halvåret av innevarande år, säger Klas Balkow.

Annons