E-handeln med mat tar ytterligare andelar – ”trots höga jämförelsetal”

Mer än dubbelt så stor jämfört med 2019.

Dagligvaruhandeln på nätet har inte saktat ned trots att restriktionerna i samhället blir allt färre, tvärtom faktiskt. Under augusti månad fick den ny fart och ökade med 4,7 procent. Klicka och hämta ökade med 5,5 procent och hemleverans med 4,1 procent under månaden. Allt sammantaget uppgick e-handelns andel av försäljningen i branschen till 4,5 procent.

Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. E-handelsandelen landade på 4,5 procent, vilket är något högre än under samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Annons

Men det var inte bara online formkurvan pekade uppåt. Även försäljningen i butik fick sig ett uppsving, om än ett väldigt beskedligt sådant. Med 0,5 procent för att vara exakt.

Försäljningsutvecklingen i butik var svagt positiv i augusti. Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal, trots höga jämförelsetal från fjolåret. Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna, säger Karin Brynell.

Annons