E-handeln ökar: “Det finns aktörer som går riktigt bra”

“Tyvärr inga tecken på en närstående vändning”.

Svensk Handel startar morgonen med lite positiva nyheter. E-handeln ökade nämligen under februari månad. Det är ingen jätteökning men jämfört med samma period i fjol så ska e-handeln vara upp 4 procent. Räknar man in e-handeln från utlandet så ökade branschen med 5 procent sett till omsättningen.

Rapporten E-handelsindikatorn är dock inte inflationsjusterad och e-handelsförsäljningen sett till volym minskade alltså sannolikt något jämfört med förra året.

Annons

Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Svaga kategorier ska vara kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik. Detta medan kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har haft en bra start på året. Och det är dessa kategorier som sägs ligga bakom ökningen under februari månad.

Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.

Annons